Naar inhoud

Extra financiering marketingactiviteiten innovatieve start-ups

De beste ideeën ontstaan tegenwoordig niet alleen meer in onderzoekscentra en laboratoria. De garage, de zolderkamer en het studentenhuis blijken steeds meer de broedplaatsen voor briljante innovaties. Zo zijn veel digitale ontwikkelingen ontstaan door de uitwerking van persoonlijke ideeën. Denk maar aan Facebook, Twitter en Snapchat. Start-ups kennen wel een gezamenlijk probleem: de financiering. Veelal beschikken startende ondernemers niet of nauwelijks over de financiële middelen om zich te kunnen concentreren op business development en marketing. De oplossing heeft crowdfunding. Accelerators kunnen daarbij belangrijke ondersteuning bieden.

Netwerk van mentoren en alumni

Een accelerator is een mentor- en alumni-netwerk. Een van grootste ondersteunende platformen wereldwijd is Startupbootcamp E-commerce, dat start-ups een intensief drie maanden durend programma biedt. Een groot netwerk aan experts kan tijdens deze periode worden aangesproken. De deelnemende start-ups presenteren aan het einde van het programma hun onderneming tijdens de Demo Day hun bedrijf aan meer dan 300 investeerders.

Eenvoudigere financiering

Het netwerk lanceert als eerste Nederlandse accelerator de aanbieding van converteerbare obligaties aan alle start-ups die aan een van de programma's deelnemen. Deze manier van financiering is in de Verenigde Staten steeds populairder geworden voor zowel start-ups als angel investors die willen investeren voordat de start-ups de accelerator verlaten. De stap om de convertibles in Nederland te lanceren, komt tegemoet aan een sterk opkomende vraag naar eenvoudigere manieren van financiering.

Converteerbare obligaties

Converteerbare obligaties zijn kortlopende leningen die op een later tijdstip kunnen worden omgezet in een aandelenbelang. Deze alternatieve manier van financiering is steeds populairder geworden voor zowel nieuwe start-ups als voor angel investors, die in jonge bedrijven willen investeren voordat ze een waarderingsstadium bereiken.

E-commerce-programma

Alle tien start-ups voor het volgende E-commerce-programma worden met dit nieuwe initiatief ondersteund. Per bedrijf wordt door de converteerbare obligaties tussen de € 70.000,- en € 100.000,- extra funding mogelijk gemaakt. Dit bedrag komt bovenop de standaard € 15.000,- seed investment die het platform ter beschikking stelt aan elk team dat tot het programma wordt toegelaten. Het initiatief van de converteerbare obligatie wordt nog door weinig accelerators buiten de VS mogelijk gemaakt en is de enige in zijn soort in Nederland.

Marketing en business development

Wij willen dat onze startups zich volledig kunnen concentreren op hun groei, marketing en business development om vroege tractie in de markt te krijgen”, aldus Patrick de Zeeuw, mede-oprichter van Startupbootcamp. “Door het aanbieden van convertibles hebben ze niet alleen meer tijd voordat ze hun financieringsronden moeten beginnen, ze kunnen ook betere voorwaarden overeenkomen met de investeerders.”

Mobiliseren ecosysteem

Wat deze pilot spannend maakt, is het exclusieve karakter van de converteerbare obligaties”, Marc Wesselink, Selection en Alumni Partner van Startupbootcamp. “Met dit initiatief willen we alleen onze bestaande E-commerce-investeerders en mentoren betrekken, die in een eerder stadium al een rol hebben gespeeld bij de ondersteuning van onze startups. Ook Leapfunder, die ooit zelf aan het programma deelnam, zal de uitgifte van de obligaties op zijn website aanbieden. We mobiliseren ons hele ecosysteem om van de convertibles een succes te maken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie