Naar inhoud

Facebook at Work als eerste operationeel in Nederland bij het ANP

Met Facebook at Work wil Mark Zuckerberg een stabiel alternatief bieden voor gammele intranetten en uitpuilende digitale brievenbussen. Het Algemeen Nederlands Persbureau is de eerste organisatie in Nederland dit platform in gebruik neemt. De zakelijke versie van Facebook is bij het ANP vanaf 1 maart 2016 operationeel als besloten communicatie- en kennisdeelplatform voor medewerkers en freelancers.

Zakelijke versie van Facebook

Facebook at Work is een separate, zakelijke versie van Facebook. Momenteel zijn er wereldwijd zo'n 300 organisaties die toegang hebben tot de pilotomgeving. Het nieuwe platform biedt bedrijven de mogelijkheid om effectiever en efficiënter online samen te werken. Het is gebruiksvriendelijk, veilig en beschikbaar voor desktop en mobiele apparaten. Op het netwerk kun je documenten delen, projectgroepen beheren en intern bedrijfsnieuws publiceren.

Besloten online omgeving

Facebook at Work is nog steeds in ontwikkeling. Wij zijn enige tijd geleden in contact getreden met Facebook om zo vroeg mogelijk in te kunnen stappen”, zegt Guido van Nispen, CEO van het ANP. “Wij zagen direct de voordelen van een besloten en veilige online omgeving waarin je met collega's kunt communiceren en rijke content kunt delen. Voor een kennisintensieve en technologie gedreven organisatie als ons persbureau biedt het platform goede mogelijkheden om medewerkers en freelancers te betrekken bij alle verschillende activiteiten.”

Instrument voor verwerving kennis

Bovendien geeft het netwerk de instrumenten om kennis te verwerven en netwerken op te bouwen”, aldus Van Nispen. “Ik voorzie ook dat in de komende jaren veel bedrijven en organisaties het platform in gebruik zullen nemen in plaats van hun traditionele intranet. Dankzij onze voorsprong kunnen wij onze producten voor de zakelijke markt, zoals nieuwsselecties, branded blogs en andere professionele content, gericht ontwikkelen voor het gebruik op het nieuwe platform.”

Werking platform bekend

Volgens Mark Westerhoff, CTO van het ANP, heeft het netwerk het grote voordeel dat bijna iedereen al weet hoe het werkt. “De timeline ziet er bekend uit en veel functionaliteiten zijn hetzelfde: je kunt berichten, nieuws en video's posten en specifieke groepen en evenementen aanmaken voor projecten, werkgroepen of afdelingen. De adoptie van het nieuwe platform zal dus soepel verlopen.”

Eigendomsrechten bij gebruiker

Verder is Facebook at Work een gecontroleerde, beveiligde omgeving”, zegt Westerhoff. “De informatie die gedeeld wordt, is alleen beschikbaar voor geautoriseerde medewerkers en blijft eigendom van het ANP. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat het platform een flinke en welkome reductie van het aantal interne mails zal opleveren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie