Naar inhoud

Facebook Messenger als het nieuwe telefoonboek

Als je in de vorige eeuw met iemand contact wilde leggen, was je veelal aangewezen op het telefoonboek. De moeder van alle CRM-systemen kent inmiddels alleen nog op verzoek een fysieke versie en heeft de laatste jaren dan ook aan kracht ingeboet. De opkomst van de nieuwe digitale kanalen is hier uiteraard volledig debet aan. Mobiele applicaties als Facebook Messenger worden door met name vliegtuigmaatschappijen succesvol ingezet als communicatiemiddel.

Vluchten boeken met Facebook Messenger

De klantenservice van Air France KLM zet de applicatie al enige tijd in. Nu biedt Icelandair passagiers zelfs de mogelijkheid hun volgende trans-Atlantische vlucht te boeken via Facebook Messenger. De 'Stopover Bot' voor de app is het meest recente voorbeeld van de opkomende trend in conversatiehandel. De nieuwe bot, die 24/7 beschikbaar is, maakt het gemakkelijker dan ooit om een tussenlanding van de maatschappij te boeken.

Verkooppunt direct bij de klant

Dit gebeurt door het verkooppunt direct bij de klant te brengen, waardoor passagiers de vluchten direct in Facebook Messenger kunnen boeken. De 'Stopover Bot' is tevens een doeltreffend instrument voor de klantendienst, waarmee, in combinatie met reserverings- en zoekfunctionaliteiten, veelgestelde vragen kunnen worden beantwoord met snelle en inhoudelijk rijke antwoorden, die tekst, foto's en zelfs video met elkaar combineren.

Constante verbetering ecosysteem reizen

“We willen het ecosysteem van reizen constant voor de consumenten verbeteren, meteen vanaf het begin van hun reserveringservaring”, aldus Guethmundur Óskarsson, directeur van marketing & businessdevelopment bij Icelandair. “Het feit dat ons bedrijf deze voorsprong heeft en vluchtreserveringen beschikbaar maakt via Facebook Messenger onderschrijft onze toewijding voor onze klanten.”

Altijd en overal een vlucht boeken

“We weten welke platforms onze klanten gebruiken en willen nieuwe manieren integreren om in deze ruimte met hen te communiceren en waardevolle uitwisselingen met hen te hebben”, zegt Óskarsson. “Met deze gedachtegang hopen wij ons, niet alleen als luchtvaartmaatschappij maar ook als softwareonderneming, beter te positioneren. De lancering van de 'Stopover Bot' is een volgende stap in het kader van onze doelstelling om het voor klanten mogelijk te maken om overal en altijd een vlucht te boeken.”

Verdere verbetering gebruikerservaring

De vliegtuigmaatschappij heeft voor de ontwikkeling van deze eerste fase – de mogelijkheid om te boeken buiten de reserveringsmachine van hun website – samengewerkt IT-dienstverlener Travelaer. Het onderzoek demonstreert de populariteit van berichtgevingsapps, alsmede het feit dat consumenteninzicht verder gaat dan sociale media. De tweede fase van het project – een aanvullende functionaliteit voor de verbetering van de gebruikerservaring – is momenteel in ontwikkeling.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie