Naar inhoud

Facebook wil niet langer een veredelde reclamefolder zijn

Het verdienmodel van Facebook is gebaseerd op data en personalisatie. De laatste tijd was het platform doorgeslagen in het aanbieden van gepersonaliseerde content. De voorgestelde berichten verdrongen de persoonlijke berichten van vrienden en familieleden naar de achtergrond. Het belang van de gebruikersbeleving leek even vergeten te zijn. Met name jongeren keerden het medium om die reden dan ook de rug toe. Tijd voor actie, dat vindt ook oprichter Mark Zuckerberg.

Verscheuring van de samenleving

Recent heeft Facebook felle kritiek gekregen van twee voormalige topmanagers. Chamath Palihapitiya zegt zich zelfs heel schuldig te voelen over het platform dat hij mede heeft opgebouwd. Van 2007 tot 2011 was Palihapitiya verantwoordelijk voor de gebruikersgroei van het medium. Hij liet het sociale kanaal groeien van 50 miljoen naar 700 miljoen gebruikers. “Ik denk dat we bij het punt zijn aangekomen dat we dingen hebben ontwikkeld die het sociale weefsel verscheuren van de samenleving”, zegt hij tegen studenten van de Stanford Graduate School of Business. “Als je het beest voedt, vernietigt het beest je uiteindelijk.”

Afschrikwekkend doemscenario

De oud-manager vertelt bovendien dat men bij Facebook in zijn tijd weldegelijk bewust was van de negatieve effecten die het platform op termijn kon bewerkstelligen: “Maar de manier waarop wij dat voor ons zagen, was niet zoals het huidige beeld. Het is erger geworden dan het meest afschrikwekkende doemscenario. En dit is geen louter Amerikaans probleem en reikt veel verder dan de negatieve invloed van Russische advertenties. Dit is een dilemma dat vreet aan de fundamenten van de wijze waarop mensen zich gedragen.”

Het interview van Chamath Palihapitiya met studenten van de Stanford Graduate School of Business

Uiteindelijk zwicht vrijwel iedereen

Ook Sean Parker, oorspronkelijk een belangrijke investeerder in Facebook en nauw betrokken bij de opbouw van het bedrijf in de beginjaren, uitte kortgeleden scherpe kanttekeningen bij de ontwikkeling van het platform. In november 2017 heeft hij zijn bevindingen gedeeld met de nieuwssite Axios: “In de begintijd kwamen er regelmatig mensen naar me toe met de mededeling dat zij niet op social media te vinden waren. Steevast was mijn repliek dat we hem of haar nog wel te pakken zouden krijgen. Want uiteindelijk moet vrijwel iedereen zwichten, dat was ons doel.”

Zo lang mogelijk binden aan het platform

De oud-president stelt zich tegenwoordig de vraag of hij de impact van die beladen woorden destijds wel begreep: “Alleen God weet wat het platform doet met de hersenen van onze kinderen.” Hij geeft ook aan dat het bedrijf zich in de begintijd veel bezighoudt met het zo lang mogelijk binden van de gebruikers aan het platform. Dat doet Facebook volgens Parker door het virtueel toedienen van shotjes dopamine: “Als je een reactie ziet op een foto, zorgt dat ervoor dat je actief blijft op het platform. En Mark Zuckerberg en Instagram-topman Kevin Systrom zijn zich hier volledig van bewust.”

Kritiek lijkt ter harte te worden genomen

Deze kritiek lijkt Mark Zuckerberg ter harte te nemen. In een recente verklaring op zijn eigen medium geeft hij aan ernaar te streven dat mensen hun tijd op Facebook goed besteden: “We hebben Facebook gebouwd met het idee mensen met elkaar te verbinden en dichter bij de mensen te brengen die belangrijk voor ze zijn. Daarom hebben we vrienden en familie altijd centraal gesteld in de ervaring. Onderzoek toont onomstotelijk aan dat het versterken van die relaties het welzijn en geluk verbetert.”

Tijdslijn gedomineerd door openbare content

“Onlangs hebben we echter kritiek gekregen van de community dat berichten van bedrijven, merken en media die persoonlijke momenten verdringen. De oorzaak van die prominente aanwezigheid van openbare content ligt voor de hand. Video en andere publieke berichtgeving zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd op social media en met name op Facebook. Inmiddels wordt meer openbare content geproduceerd dan familie en vrienden authentieke berichten publiceren. Daardoor is in de loop van tijd een dominante plek op de tijdslijn ontstaan voor openbare content.”

Onderhouden persoonlijke contacten belangrijk

Zuckerberg zegt zich met zijn bedrijf verantwoordelijk te voelen om mensen het niet alleen leuk te maken, maar ook te willen bijdragen aan het welzijn van hen. Daarom heeft hij de aanzet gegeven voor zorgvuldig onderzoek, dat leert dat het gebruik van social media om contact te onderhouden met dierbaren bijdraagt aan het welzijn van mensen. En dat het passief lezen van artikelen of het bekijken van video’s – hoe vermakelijk of informatief ook – wellicht niet resulteert in een betere geestelijke gezondheid van de gebruikers.

Zinvolle interacties tussen mensen aanmoedigen

Als we Zuckerberg dienen te geloven, mogen we de komende tijd grote veranderingen op Facebook verwachten. De nadruk komt volgens hem meer te liggen op het vinden van relevante content die de gebruikers ondersteunen bij het onderhouden van meer zinvolle sociale interacties. De eerste zichtbare wijzigingen ga je zien op de tijdslijn, waar meer berichten van familie, vrienden en groepen verschijnen en minder uitingen van organisaties, merken en media. De openbare content die wel te zien is, moet bovendien zinvolle interacties tussen mensen aanmoedigen.

Streven naar verbetering van de tijdsbesteding

“Zo zien we bijvoorbeeld veel hechte gemeenschappen rondom tv-shows en sportteams”, aldus Zuckerberg. “Live video’s krijgen dan ook veel meer reacties dan reguliere video’s. Natuurlijk, sommige nieuwsberichten dragen bij aan het starten van gesprekken over belangrijke kwesties. Maar al te vaak is het bekijken van een video, het lezen van een nieuwsbericht of het ontvangen van een update slechts een passieve ervaring. En die juist die passieve belevingen willen we terugdringen. Naar verwachting leiden de maatregelen tot minder tijdsbesteding aan ons platform en wellicht zelfs tot een lagere betrokkenheid. Het moet uiteindelijk echter wel leiden tot een waardevollere tijdsbesteding op Facebook.”

Overigens heb ik niet de ijdele illusie dat Mark Zuckerberg toevallig mijn oproep heeft gelezen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie