Naar inhoud

Feestdagen cruciaal voor continuïteit van speelgoedwinkels

Namen als Toys”R”Us, ToysXL, E-Plaze en Bart Smit zijn geheel of grotendeels uit de Nederlandse winkelstraten verdwenen. Het is tekenend voor de druk waarmee speelgoedwinkels te maken hebben. Niet alleen zijn grote merken uit het straatbeeld verdwenen, ook kleine speelgoedshops sluiten steeds vaker definitief de deuren. De concurrentie van het online domein is dan ook een regelrechte bedreiging voor de continuïteit van de offline speelgoedbranche.

De meest spannende maanden van het jaar voor speelgoedwinkels breken daarom aan: november en december. De afgelopen jaren droeg de aanloop naar de feestdagen gemiddeld meer dan 30 procent bij aan de totale jaaromzet. Anders gezegd, in de laatste maanden draaien speelgoedwinkels het dubbele van de verkopen in vergelijking met elke andere maand van het jaar. Historisch ligt de verkoop steeds aan het einde van het jaar. Ter illustratie, in 2016 lagen de totale verkoopvolumes in november en december hoger dan in het eerste halfjaar van 2018.

Dit leert de actuele ‘Stand van Retail’, een periodiek onderzoek van ABN AMRO.

Fikse daling verkoopvolumes

Een succesvolle eindspurt kan het jaar voor speelgoedwinkels redden. De branche – exclusief spelers met de focus op online – raakte in de eerste 7 maanden van het jaar bijna een vijfde (19%) van de verkoopvolumes kwijt in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde daarbij met 13,6 procent. Voor ongeveer 6 op de 10 speelgoedwinkels geldt dat de omzet dit jaar in de eerste helft van het jaar daalde.

Een dergelijke daling drukt in de detailhandel direct op de winst, omdat een groot deel van de kosten vast is. En omdat het gemiddelde bedrijfsresultaat – in 2017 was dit 1,4 procent – gemiddeld al laag is, drukt dit zwaar op de kasstromen. Dit maakt de laatste maanden nog belangrijker. De daling van dit jaar staat niet op zichzelf. In 2008 groeide de branche voor het laatst, daarna was elk jaar sprake van een daling. Tot en met 2017 verloor de branche meer dan 40 procent van de verkoopvolumes, terwijl dit jaar dus wederom sprake is van een daling. In elke provincie daalde het aantal speelgoedwinkels in de afgelopen jaren.

In aantal vestigingen speelgoedwin-kels

Begin 2005

Begin 2010

Begin 2015

Begin 2017

Oktober
2018

Mutatie vanaf begin 2005

Noord-Holland

179

170

149

139

130

-27%

Zuid-Holland

221

195

181

170

162

-27%

Utrecht

72

66

63

65

62

-14%

Flevoland

24

26

14

14

15

-38%

Groningen

36

33

28

26

25

-31%

Drenthe

25

27

24

23

21

-16%

Overijssel

73

77

64

61

58

-21%

Limburg

65

57

52

48

40

-38%

Noord-Brabant

172

155

136

126

111

-35%

Zeeland

34

29

26

21

17

-50%

Gelderland

100

109

101

91

91

-9%

Friesland

49

39

34

32

32

-35%

Totaal Nederland

1050

983

872

816

764

-27%

Gemiddelde omvang van een vestiging (in m2)

205,6

235,6

253,4

258,6

259,3

+26,1%

Verschuiving naar online kanaal

De oorzaak voor de daling ligt deels in het veranderende consumentengedrag. De verschuiving van een deel van de verkopen naar het online kanaal is erg snel gegaan. In de eerste helft van 2018 gaven consumenten samen 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, een stijging van bijna 18 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zijn de absolute online uitgaven bijna verdrievoudigd ten opzichte van 4 jaar geleden. Online uitgaven mist de sector ook voor een deel omdat die buiten de branche terechtkomen. Daarnaast heeft de branche überhaupt te maken met concurrentie van buiten de branche. Denk bijvoorbeeld aan drogisterijen of supermarkten.

Daarmee gaat nu bijna de helft (48%) van de totale uitgaven aan speelgoed via internet. In de eerste helft van 2014 was dit nog maar 24 procent. Het is van belang voor speelgoedwinkels om ook online actief te zijn – in ieder geval voor het oriëntatieproces bij de consument. Een onderlinge samenwerking – zoals in de schoenenbranche via TopShoe gebeurt – kan hierbij een verbetering geven. Zonder schaalvergroting volop online verkopen kan immers tot forse verliezen leiden.

Daarnaast is het belangrijk aansluiting te vinden met een wat oudere doelgroep om cadeaus voor de kleinkinderen te kopen. 65-plussers kopen minder speelgoed en ook tegen een lager verkoopbedrag, volgens onderzoeksbureaus Q&A. Speelgoedwinkels die erin slagen om meer omzet te behalen vanuit die oudere doelgroep in de vorm van cadeaus voor kleinkinderen zijn spekkoper.

Interactie in de winkel

Vanwege de sterke digitalisering van de branche is het belangrijk voor fysieke winkels om veel interactie te creëren met de consument. De winkel van Hamleys in Praag is hier een voorbeeld van. In de winkel is bijvoorbeeld een nepraket, glijbaan, draaimolen, vlindertuin en een grote racebaan te vinden. Er is in de winkel volop gelegenheid om de producten uit te proberen.

Maar interactie creëren kan op meerdere manieren. Zo is het bij de LEGO Store in Kopenhagen mogelijk om je eigen LEGO-poppetje samen te stellen op basis van losse delen. Dit zijn voorbeelden van relatief grote partijen, maar ook voor kleinere partijen is het mogelijk om interactie te creëren door producten in de winkel te laten uitproberen. Partijen die dit doen en een passende online strategie hebben, kunnen in de branche uitblinken en het tij keren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie