Naar inhoud

Festivals worden een combinatie van beleving en duurzaamheid

Nederland wordt meer en meer een festivalland. Het uitgaansleven van de Nederlanders heeft zich geleidelijk verplaatst van het clubcircuit naar de festivalweide. In een toenemend aantal dorpen en steden zie je festivaltenten verschijnen. De grote gemene deler van succesvolle festivals is de beleving. In marketingtermen drukken wij dat uit met customer experience, maar dat is voor de meeste festivalorganisatoren maar een nevelig begrip.

Jarenlang hadden die festivals één specifiek nadelig neveneffect: een enorme afvalberg. Na afloop van zo’n festiviteit was het festivalterrein doorgaans bezaaid met – weliswaar recyclebare – plastic bekers. ‘Best Kept Secret’ was een van de eerste festivals die daar tegen optrad door een statiegeld te heffen op de bekers. Dit jaar wordt ook op ‘Mañana Mañana’ en de ‘Zwarte Cross’ aandacht besteed aan het reduceren van de afvalberg op festivals.

Verbetering festivalervaring

Bierbrouwer Grolsch start voor haar biermerken Grolsch en Kornuit met het gebruik van herbruikbare draagtrays op festivals. De herbruikbare draagtrays zijn gemaakt van gerecycled plastic en vervangen de huidige kartonnen trays. Organisatoren van festivals krijgen de herbruikbare draagtrays in bruikleen. De bierbrouwer regelt de levering van de trays, de logistiek, de reiniging en de opslag. De trays worden vervolgens middels een statiegeldsysteem via de festivalbars uitgegeven en naderhand weer ingenomen. De biermerken willen hiermee een bijdrage leveren aan het reduceren van de hoeveelheid afval op festivals, aan een schoner festivalterrein en het verder verbeteren van de festivalervaring van de bezoeker.

Afvalberg aanpakken

71 procent van de festivalbezoekers vindt duurzaamheid belangrijk. Als één van de groenste brouwerijen van Nederland wil Grolsch daarom de afvalberg op festivals aanpakken. De bierbrouwer is vorig jaar gestart met de inzet van circulaire drinkbekers op festivals. In navolging hiervan volgen nu de herbruikbare draagtrays. De inzet van deze draagtrays start tijdens ‘Mañana Mañana’ in het weekend van 15 en 16 juni 2019. Daarna volgt de ‘Zwarte Cross’ en vanaf 1 augustus 2019 zijn deze nieuwe draagtrays beschikbaar voor festivals waaraan de biermerken verbonden zijn.

Bewustzijn vergroten

De Grolsch-draagtray is gemaakt van gerecyclede Grolsch-kratten. de Kornuit-draagtray van gerecycled consumentenplastic. De nieuwe draagtray is geschikt voor vijf drinkbekers. De festivalbezoeker kan de tray gedurende het festival eenvoudig bewaren in zijn broekzak om deze vaker te gebruiken. Het festivalterrein wordt door de inzet van deze trays vanaf de start van het festival aanmerkelijk schoner. Ook wordt beoogd een bijdrage te leveren aan het bewustzijn van de festivalbezoeker om minder afval weg te gooien en meer plastic in te leveren voor hergebruik.

Duurzaam karakter

“Zowel Mañana Mañana als de Zwarte Cross zet zich ook dit jaar weer maximaal in op het gebied van duurzaamheid, onder meer door de afvalberg van het festival zo klein mogelijk te houden en zoveel mogelijk afval te recyclen”, Ronnie Degen, mede-eigenaar van festivalorganisatie Feestfabriek. “Samen met onze leveranciers proberen we ieder jaar nieuwe stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. De herbruikbare draagtrays sluiten hier naadloos op aan en passen goed bij het karakter en de doelen van onze festivals.”

Verantwoord ondernemen

“Duurzaam en verantwoord ondernemen is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse manier van werken”, aldus Koert van ’t Hof, corporate affairs director bij Grolsch. “Via de meest uiteenlopende projecten brengen we dit in de praktijk. Zo ondersteunen we de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’. Het doel van deze campagne is om alle festivalbezoekers in Nederland aan te sporen plastic drinkbekers, flessen en nu dus ook draagtrays terug te brengen naar de bar of het inleverpunt zodat deze opnieuw gebruikt of gerecycled kunnen worden. We stimuleren heel nadrukkelijk circulair denken en handelen. Onze brouwerij heeft een recyclepercentage van maar liefst 99,8 procent. Dit betekent dat bijna alles wat we in de brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. Vanuit deze gedachte kijken we ook naar festivals en willen we hieraan onze bijdrage leveren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie