Naar inhoud

Fietsanalyseplatform op basis van big data voor Tour de France

Het is je vast niet ontgaan dat vandaag Le Grand Départ plaatsvindt. In de stad Utrecht wordt het startschot gegeven voor de grootste wielerkoers ter wereld, de Tour de France. Uniek is dit jaar dat kijkers over de hele wereld over de gehele wereld alle 198 renners in 22 teams realtime kunnen volgen. Zij worden in staat gesteld van iedere wielrenner de snelheid, zijn positie ten opzichte van andere renners in de race en de afstand tussen alle wielrenners te achterhalen. Dit is mogelijk via een bètawebsite voor live tracking.

Realtime informatie

Dit fietsanalyseplatform op basis van big data is ontwikkeld door de ICT-dienstverlener Dimension Data. Het bedrijf is hiermee een pionier in de geschiedenis van professioneel wielrennen. Nooit eerder is realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze belangrijke innovatie is mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de Tour de France meedoen. Met behulp van trackers onder de zadels van iedere wielrenner worden zeer nauwkeurige gegevens verzameld. Deze data worden vervolgens verwerkt en geanalyseerd, waarna het wordt gedeeld met wielerfans, commentatoren, omroepen en de media.

Live tracking

De technologie maakt het voor wielerfanaten mogelijk om de race te volgen op een manier zoals dat nog nooit eerder mogelijk was”, vertelt Jeremy Ord, Executive Chairman van Dimension Data. “Tot nu toe was het lastig te begrijpen wat er buiten de televisiebeelden om allemaal gebeurde. Met deze nieuwe oplossing kun je renners volgen en nauwkeurige informatie over hun locatie en snelheid inwinnen. Tijdens deze drie weken durende race rollen we een reeks nieuwe mogelijkheden uit, waaronder een bètawebsite voor live tracking.”

Geografische coördinaten

De realtime analyseoplossing filtert en analyseert de data die afkomstig zijn van de door een derde partij geleverde geografische coördinaten van de renners. Toegang tot deze data wordt verschaft als realtime datastream en in een historisch archief. De technologie is getest tijdens het Critérium du Dauphiné, een race gehouden van 7 tot 14 juni 2015. “Onze gegevens toonden aan dat een wielrenner 104 kilometer per uur reed”, zegt Ord. “Deze data waren nog nooit eerder beschikbaar.”

Responsief design bètawebsite

Alle geanalyseerde data zullen beschikbaar zijn via een bètawebsite voor live tracking. Hiermee selecteren fans hun favoriete renner en volgen en monitoren ze hem op hun telefoon of tablet. Dankzij een responsief design van de bètawebsite is het platform ook mobiel te benaderen. Tegelijkertijd kunnen de wielerfanaten de race volgen op televisie en hebben ze toegang tot nog meer data-inzichten.

Zeventien miljoen kijkers

De 198 renners in 22 teams zorgen samen voor 42.000 afzonderlijke geografische locaties in de ruimte en 75 gps-uitlezingen. Daarnaast is de website voor live tracking zo gebouwd, dat hij zeventien miljoen kijkers en tweeduizend pagina-aanvragen per seconde aankan. Data van renners wordt verwerkt in een cloudplatform, verdeeld over vijf continenten, met 350 miljoen cpu-cycli per seconde.

Geavanceerde realtime analytics

Volgens Brett Dawson, Group CEO van Dimension Data, zijn meerdere lagen vereist geweest om de oplossing voor ASO te bieden. Hiervoor is innovatieve technologie nodig geweest in de vorm van geavanceerde realtime analytics en een modern digitaal platform dat innovatieve inzichten verschaft, die nog nooit eerder beschikbaar waren. “Wij brengen de technische bekwaamheid van de Tour de France naar een nieuw niveau, die het technologische landschap verandert, waaronder Internet of Things, realtime big data-analyses, Elastic Cloud Infrastructure, hedendaagse digitale platformen, geavanceerde samenwerkingstechnologieën en vlugge ontwikkelingspraktijken. We zijn de Technical Tour de Force van de Tour de France.”

Permanente verandering

Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France: “Deze hoogwaardige technologische ontwikkeling geeft een betere analyse van de race, toont de racetactieken en laat zien hoe belangrijk de rol van iedere speler binnen zijn team is. Nu wordt het mogelijk om te begrijpen hoe renners zich voorbereiden op een eindsprint in de laatste kilometers van een etappe, hoeveel invloed de wind op de snelheid van de renner heeft, en nog veel meer. De inspanningen die we hebben gedaan, veranderen permanent de manier waarop wij de Tour de France volgen.”

Vanaf 2016 wordt nog vier jaar nauw samengewerkt om het platform verder uit te breiden en te verbeteren om meer innovatieve eindgebruikerservaringen te verschaffen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie