Naar inhoud

Financiële instellingen terughoudend met digitalisering

Financiële dienstverleners blijven voorzichtig met het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen. IT-beslissers werkzaam in de financiële sector stellen dat over twee jaar nog 42 procent van hun belangrijkste processen grotendeels op papier gebaseerd zijn. Op dit moment is bij meer dan de helft van deze dienstverleners de factuur nog een papieren document. Zij zijn echter wel van mening dat beveiliging van de papieren processen een gevaar vormt.

Status digitale transformatie

Dit en meer blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Coleman Parkes Research in opdracht van de digitale dienstverlener Xerox onder 200 IT-beslissers in grote Noord-Amerikaanse en West-Europese financiële organisaties. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het rapport 'Digitalisation at Work'. De studie leert dat 56 procent van de financiële bedrijven zaken nog steeds overwegend doet op papier.

Papier nog veelal basis

Meer dan de helft (57%) factureert nog steeds naar klanten op deze manier en bijna een op de vijf (17%) heeft nog helemaal geen stappen gemaakt naar een digitale transformatie. Belangrijke zaken, zoals productontwikkeling, facturatie, klantcontacten, HR-onboarding en contracten zijn nog altijd gebaseerd op papier. Dit ondanks het feit dat 43 procent gelooft dat de overstap naar digitale werkprocessen kosten zal besparen en de productiviteit zal verhogen (42%).

Nog geen prioriteit

Er kan dus geconcludeerd worden dat digitalisering nog niet hoog op de prioriteitenlijst staat bij een groot aantal financiële instellingen. Met name het ontbreken van gegevensanalyse vormt een belangrijke belemmering voor automatisering en digitale werkprocessen.

Overige onderzoeksresultaten

Het rapport laat verder zien dat:

  • 44 procent van de financiële bedrijven nog geen oplossingen voor Het Nieuwe Werken heeft geïmplementeerd;

  • 52 procent nog geen gebruikmaakt van clouddiensten of deze nog niet heeft geoptimaliseerd;

  • 50 procent niet of niet optimaal werkt met voorspellende analyses met behulp van big data.

Opstellen van stappenplan

Herman Levert, algemeen directeur bij Xerox: “Organisaties kunnen niet zomaar gaan digitaliseren zonder een plan te hebben. Succesvol digitaliseren begint bij het beoordelen van de bedrijfsprocessen. Vanuit daar kunnen organisaties de eerste basisstappen zetten naar digitale transformatie.”

Focus naar procesautomatisering

Ondanks de huidige afhankelijkheid van papier, heeft de financiële sector wel een focus op procesautomatisering. Meer dan 78 procent van de ondervraagden gelooft dat zij de belangrijkste zakelijke functies hebben geïdentificeerd die zouden kunnen profiteren van automatisering, zoals boekhouding (42%), klantrelaties (38%) en facturen (43%).

Digitale businessmodellen

Het komt allemaal neer op data”, zegt Levert. “Nu steeds meer financiële instellingen kiezen voor automatisering, wordt het belangrijk om snel trends in prestaties te ontdekken en data te valideren op juistheid. Met digitale businessmodellen kunnen organisaties een veel duidelijker beeld krijgen van de bedrijfsprocessen. Dit biedt managers inzicht in hoe afdelingen of processen kunnen profiteren van de digitale transformatie.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie