Naar inhoud

Financiële technologie is vandaag booming business in Europa

De Europese investeringen in technologische vernieuwing van de financiële sector zijn in 2019 gestegen naar iets meer dan 58 miljard dollar. Dit is een toename van ruim 30 procent ten opzichte van 2018. In dat jaar is in Europa ruim 43 miljard dollar geïnvesteerd in de financiële technologie – een sector die veelal geduid wordt met de afkorting FinTech. De forse stijging is met name een gevolg van de overname van het Britse betaalbedrijf Worldpay door het Amerikaanse FIS voor een bedrag van 42,5 miljard dollar.

Andere grote transacties in Europa in de laatste zes maanden van 2019 waren de buyout van het Franse eFront voor een bedrag van 1,3 miljard dollar en de buyout van het Italiaanse SIA voor een bedrag van 894 miljoen dollar. Wereldwijd is vorig jaar voor een bedrag van 135,7 miljard dollar in FinTech geïnvesteerd. Dat is iets minder dan in 2018. In dat jaar bedroegen de totale investeringen 141 miljard dollar. Dit blijkt een onderzoek naar de investeringen in FinTech dat accountants- en adviesorganisatie KPMG iedere zes maanden uitvoert. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Pulse of FinTech H2 2019’.

Volwassenheid Europese FinTech-markt

“De groeiende volwassenheid van de Europese FinTech-markt en de toenemende behoefte van de financiële sector om te innoveren, zorgen voor veel belangstelling van investeerders voor financiële technologie”, zegt Nienke Wichers Hoeth, partner bij KPMG. “Daarnaast zien we ook de interesse van internationale partijen voor Europa toenemen. Zij zijn vooral op zoek naar mogelijkheden om hun marktaandeel te vergroten of succesvolle innovaties elders in wereld te kunnen toepassen. Een goed voorbeeld is de deelname van de Australische Common Wealth Bank in de kapitaalinjectie van 460 miljoen dollar in het Zweedse Klarna.”

Technologiereuzen roeren zich steeds meer

Technologiereuzen als Alibaba, Alphabet, Amazon, Apple en Tencent blijken steeds actiever te worden met investeringen in FinTech. Voor jaar waren zij wereldwijd goed voor 46 transacties met een totale waarde van 3,5 miljard dollar. In 2014 ging het om niet meer dan 17 deals met een waarde van 587 miljoen dollar. Koploper is Alphabet, het moederbedrijf van Google, dat in de periode 2014 tot 2020 goed was voor 65 transacties. Alphabet wordt gevolgd door Tencent met 49 deals en Alibaba met 22 transacties.

“De drijfveer is duidelijk”, stelt Nienke Wichers Hoeth. “Nu FinTech steeds volwassener wordt, zien de bedrijven mogelijkheden voor nieuwe commerciële activiteiten of het uitbouwen van bestaande activiteiten. Dit jaar zien we de grenzen steeds verder vervagen tussen financiële dienstverleners en niet-financiële bedrijven die op zoek zijn naar FinTech-oplossingen.”

“Bedrijven als Alibaba en Google blijven op zoek naar mogelijkheden om financiële diensten meer te integreren in het bestaande aanbod aan consumenten en bedrijven. Dit doen zij enerzijds door deelnemingen aan te gaan, anderzijds zijn samenwerkingen met bestaande partijen in het financiële landschap aan de orde van de dag. De samenwerking van Goldman Sachs met Apple in het kader van de door Apple in de markt gezette creditcard is hier een duidelijk voorbeeld van.”

Cybersecurity steeds belangrijker in FinTech

“Uit het onderzoek blijkt dat technologie gericht op het terugdringen van cybercriminaliteit in de financiële sector wereldwijd steeds meer in de belangstelling staat. In 2019 is voor een bedrag van 646 miljoen dollar in cybersecurity geïnvesteerd, ruim twee keer zoveel als in 2018. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en op het Europese vasteland is de belangstelling groot. Dit heeft voor een deel te maken met de komst van open banking.”

“Dat zorgt ervoor dat steeds meer nieuwe partijen de markt van financiële dienstverlening betreden. Het gebruik van application programming interfaces (API’s) zorgt er bovendien voor dat data worden uitgewisseld tussen verschillende systemen. De bescherming van deze data, met name bij organisaties die minder goed gereguleerd zijn dan financiële instellingen, vormt een belangrijk punt van zorg. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in Nederland recent aangekondigd om onderzoek te doen naar de mate waarin bedrijven met een vergunning inzake de Payment Services Directive 2 (PSD2) betaalrekeninginformatie verwerken.”

Belang van een uitzonderlijke klantbeleving

“Een andere drijfveer voor de investeringen vormt de behoefte aan effectievere en meer klantgerichte toegangscontroles. Financiële instellingen zien het belang in van het bieden van een uitzonderlijke klantervaring. Dat betekent dat zij de nu vaak ingewikkelde digitale toegang tot de dienstverlening heroverwegen. Dit stimuleert de investeringen in FinTech-ondernemingen die innovatieve oplossingen bieden voor het kunnen identificeren van klanten, zoals het gebruik van biometrische gegevens en gedragsanalyses. Er ontstaat een markt van nieuwe innovatiepartijen die zich specifiek op deze oplossingen richten.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie