Naar inhoud

FinTech bevindt zich nog in early adoption fase

Digitale innovaties hebben ook in de financiële sector voor disruptie gezorgd. Vernieuwende start-ups ontregelen een markt die traditioneel wordt beheerst door grote banken en verzekeraars. Deze instellingen blijven echter niet vanaf de zijlijn toekijken. Door middel van reorganisaties en samenwerkingsverbanden beogen zij aansluiting te houden. Die nieuwe financiële technologieën, kortweg FinTech genoemd, hebben voor de consumenten vooral voordelen. Ook al zijn die nu nog vooral onbekend.

Bij weinig mensen gaat direct een belletje rinkelen als er zonder veel uitleg gevraagd wordt naar de bekendheid van FinTech, de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van financiële dienstverlening. Maar als we uitleggen wat we bedoelen, blijkt bijna de helft van de bevolking zich er wel iets bij voor te kunnen stellen. Dat blijkt uit de eerste editie van de ‘FinTech-monitor’, een publicatie van onderzoeksbureau Motivaction.

De onderdelen waar FinTech zich in het algemeen mee bezighoudt, zijn voor de consument nog zeker geen gemeengoed. Maar we zien aan zaken als contactloos betalen – een jaar geleden stuitte dat nog op veel vragen en onzekerheden – dat het wel heel snel kan gaan met deze ontwikkelingen.

Identiteit van de early adopters

Van de huidige ontwikkelingen zijn eigenlijk alleen de directe transacties en de mogelijkheid om 24/7 te bankieren nog wel enigszins bekend. Voor de rest geldt dat onbekendheid overheerst.

We kunnen goed zien waar de voorlopers en de achterblijvers zitten. Er lijkt zich een duidelijke scheidslijn af te tekenen die we op meer gebieden zien. Ook hier doet de maatschappelijke kloof zich gelden. De groepen die openstaan voor FinTech hebben in het algemeen een meer postmoderne waardenoriëntatie, maar de meest geïnteresseerden zijn opwaarts mobielen en kosmopolieten.

De eerste groep is sterk gericht op het hoge gadget-gehalte van FinTech, maar is in brede zin ook sterk geïnteresseerd in ontwikkelingen binnen de financiële sector in het algemeen. En ze hebben een sterke behoefte daarbij aan te haken. De tweede groep ziet voordelen van FinTech vanuit hun visie op mondiale ontwikkelingen en globalisering. Het hoort erbij en dan kan je maar beter aangesloten blijven.

Nog veel vertrouwen in eigen bank

Aan de andere kant zien we terughoudendheid en onzekerheid bij de meer behoudende burgerijgroepen. Zij hebben sterke twijfels bij de veiligheid en privacy-gerelateerde issues. Daarnaast zien we juist op die gebieden veel onbekendheid met de sector en hoe deze werkt. Hoewel het vertrouwen in de financiële sector bij deze groepen niet groot is, is het vertrouwen in hun eigen bank dat wel. Ze leggen daar dan ook veel verantwoordelijkheid als het gaat om het bijhouden van ontwikkelingen en innovatie.

Zoeken naar maatschappelijk draagvlak

Een eigenschap van FinTech-start-ups – en start-ups in het algemeen – is dat ze meer idee-gedreven dan vraag-gedreven zijn. Dat maakt ze ook interessant en spannend. Maar op gegeven moment gaat vraag en het maatschappelijk draagvlak natuurlijk wel een rol spelen. Je zult als innovator in de financiële sector duidelijk moeten maken wat je toegevoegde waarde is. Wil je de innovatie-niche ontgroeien en meer gemeengoed worden, moet je op zoek naar maatschappelijk draagvlak. Op zich zijn kosmopolieten daarvoor een goed startpunt, veel trends starten bij kosmopolieten. Maar om FinTech te laten slagen bij het grote publiek ontkom je er niet aan de issues die leven bij het maatschappelijk middenveld te adresseren en de vragen die daar leven te beantwoorden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie