Naar inhoud

FinTech-ondernemingen zetten de toon in de financiële sector

Door de snelle technologische ontwikkelingen kijken banken tegenwoordig gespannen naar ondernemingen die zich richten op financial technology. Deze FinTech-bedrijven kunnen financiële diensten veelal goedkoper aanbieden door deze te combineren met technologie. Een bekend voorbeeld hiervan is automatisering, waardoor er minder mensen aan te pas komen en er dus minder kosten worden gemaakt.

Traditionele banken hebben voorlopig nog veel voordelen ten opzichte van de FinTech-bedrijven, aangezien die banken al een gevestigde klantenkring hebben en vaak over ruime financiële middelen beschikken. Toch kijken de banken met argusogen naar de opkomst van financial technology en nemen zij maatregelen, bijvoorbeeld door het overnemen van veelbelovende start-ups of het kopen van die technologie. In de financiële wereld zijn momenteel 5 veelbelovende trends zichtbaar.

#1. Blockchain

Blockchain, de technologie waar de bitcoin en andere cryptocurrencies op gebaseerd zijn, is een gedistribueerde, open ledger waarin transacties als betalingen worden bijgehouden. Betaaltransacties tussen 2 partijen kunnen makkelijk worden geverifieerd en bevestigd, waardoor fraude wordt uitgesloten. Er zit veel potentie in deze technologie, vandaar dat er de afgelopen tijd veel over gezegd en geschreven is. Ook wordt er flink geïnvesteerd in blockchaintechnologie door grote banken en technologiebedrijven. De technologie kan in verschillende industrieën toegepast worden, zoals de zorg, de logistiek en uiteraard de financiële dienstverlening. Betalingen over de blockchain zijn vrijwel gratis, worden direct verzonden en er is geen intermediair meer voor nodig. Dat kan banken dus overbodig maken. Om die reden proberen veel banken de technologie zelf te adopteren, om te voorkomen dat zij straks niet meer nodig zijn.

#2. Automation

Automatisering kan ons leven een stuk gemakkelijker en goedkoper maken. Dagelijks wordt er nog veel tijd besteed aan handelingen die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden, zoals rekeningen betalen. Er zijn veel FinTech-bedrijven in de markt met als doel zoveel mogelijk financiële handelingen te automatiseren om het voor de klant gemakkelijker en goedkoper te maken. Volgens een studie van consultancybureau McKinsey brengen de komende jaren een grote shift in automatisering. In deze transitie nemen machines 10 tot 25 procent van onze dagelijkse bankzaken over, waardoor mensen op andere plekken in het bedrijfsproces waarde kunnen toevoegen.

#3. Artificial intelligence

Met de hulp van artificial intelligence kunnen veel menselijke taken overgenomen worden door robots. Denk maar aan de al beschikbare digital assistants zoals Amazon Alexa. Voor de klantenservice worden ook steeds vaker robots ingezet om makkelijke klantvragen te beantwoorden zodat de medewerkers zich op de lastige vraagstukken kunnen focussen. Hoe meer de technologie achter spraakherkenning zich ontwikkelt, des te meer vragen robots kunnen afhandelen. Dit leidt uiteindelijk tot minder personeelskosten en een hogere klanttevredenheid. Niemand wordt immers blij van 10 minuten wachten op een klantenservicemedewerker. Een aansprekend voorbeeld is Google Siri, die gesprekken voert met mensen die niet doorhebben dat ze eigenlijk in gesprek zijn met een robot. Deze technologie ontwikkelt zich snel en lijkt veelbelovend voor de nabije toekomst.

#4. Alternative financing

Alternatieve financiering is een andere ontwikkeling in financial technology. Omdat niet alle bedrijven meer in aanmerking komen voor een lening van de bank, ontstaat er een gat in de markt waar FinTech-bedrijven maar al te graag gebruik van maken. Door bijvoorbeeld algoritmes te gebruiken die in enkele seconden de kredietscore van een bedrijf kunnen bepalen, zijn FinTech-ondernemingen in staat snel en flexibel krediet aan te bieden waar banken dit niet kunnen. Zo gebeurt dit bijvoorbeeld bij factoring en microkredieten. Ook zijn er peer-to-peer-platformen waar investeerders – zowel zakelijk als particulier - in start-ups en ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf kunnen investeren in ruil voor aantrekkelijke rentepercentages. Waar dit voor banken te riskant is, kan dit voor een individu een aantrekkelijke investering zijn.

#5. Data

Er kunnen tegenwoordig gigantische hoeveelheden aan data verzameld worden van klanten via bijvoorbeeld mobiele telefoons en auto’s. Deze enorme beschikbaarheid aan data heeft tot gevolg dat kredietscores gebaseerd kunnen worden op meerdere factoren. Een mooi voorbeeld is een auto die jouw rijgedrag identificeert en zo mede de hoogte van de verzekeringspremie bepaalt. Dit is voor veel mensen een stuk eerlijker dan wanneer een verzekeraar sec naar leeftijd kijkt. Door verbeteringen in data storage & processing kunnen data nu gemakkelijk verkocht worden aan andere bedrijven. Er zijn start-ups die zich puur focussen op het verzamelen en verkopen van data die voor andere bedrijven interessant zijn.

Al met al belooft de FinTech-wereld de komende jaren interessante ontwikkelingen door te maken. Voor traditionele banken is het belangrijk om met de tijd mee te gaan en te investeren in nieuwe technologieën.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is eerder verschenen als blog op de website van NoviCap.

Carlo Goes is verantwoordelijk voor business development & partner relations bij FinTech-bedrijf NoviCap.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie