Naar inhoud

Fintech-startups reële bedreiging voor grote banken

Grote internationale banken verzekeraars dienen dringend hun bedrijfsmodellen te herzien. De belangrijkste reden is dat de financiële markt wordt overspoeld door fintech-startups, die zich richten op het verbeteren van financiële dienstverlening aan consumenten en bedrijven. Technologische ontwikkelingen hollen de bolwerken van de traditionele financiële instellingen uit, zoals eerder gebeurde in de reis- en entertainmentindustrie.

Technologie zorgt voor uitholling

Deze harde conclusie komt van het World Economic Forum naar aanleiding van een recent onderzoek. De studie is uitgevoerd in samenwerking met Deloitte en draagt de titel: “The Future of Financial Services, How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed”. Op basis van interviews en workshops met bestuursleden van financiële instituten en fintech-startups, werden de ontwikkelingen in de financiële sector in kaart gebracht. De conclusie is dat technologie de bolwerken van de traditionele financiële instellingen uitholt, net zoals dat eerder gebeurde in de reis- en entertainmentindustrie.

Stijgende investeringen

Volgens het rapport stijgen de investeringen in fintech-startups wereldwijd in hoog tempo. Vorig jaar werd er 12,2 miljard dollar in de fintech-sector geïnvesteerd, wat het drievoudige is ten opzichte van 2013. Voor gevestigde partijen moet dit een duidelijk signaal zijn dat er een belangrijke ontwrichtende ontwikkeling gaande is in de financiële markt. “Financiële technologiebedrijven zetten online platformen in, hebben een kleine kapitaalbasis en maken strategisch gebruik van data om in hoog tempo klanten en inkomsten te vergaren”, zegt R. Jesse McWaters, de hoofdauteur van het rapport.

Nadruk op dienstverlening

Yvo Gortemaker, directeur van de Amsterdamse softwareontwikkelaar GlobalOrange, bevestigt dit: “Wij werken voor diverse bedrijven die fintech-platformen ontwikkelen. Zij begrijpen als geen ander dat het slim gebruiken van data de sleutel is tot succes. Traditionele partijen doen dit vaak wel voor het automatiseren van processen, maar de fintech-sector legt veel meer de nadruk op de dienstverlening aan de gebruiker.”

Nieuwe diensten

In het onderzoek worden diverse nieuwe vormen van financiële dienstverlening benoemd die traditionele bedrijfsmodellen bedreigen. Een daarvan zijn de robo-adviseurs, ofwel geautomatiseerde systemen die bijvoorbeeld investeringsadvies geven. Hiermee wordt het traditionele spel van face-to-face relaties met klanten en gesloten distributiekanalen totaal op zijn kop gezet.

Financiële regulering ontwijken

Bankiers zagen financiële regulering ooit als een barrière voor nieuwe spelers, maar zien inmiddels dat fintech-rivalen die geen banken zijn, uit zijn op hun meest winstgevende diensten, en daarbij gereguleerde markten uit de weg gaan”, zegt Huw van Steenis, hoofd van European Bank Research bij Morgan Stanley, die heeft bijgedragen aan het the rapport.

Crowdfunding

Verder maken crowdfunding- en andere leenplatformen het steeds moeilijker voor banken om een goed beeld te krijgen van de kredietwaardigheid van mensen. Naast banken moeten ook verzekeraars zich zorgen gaan maken over de opkomst van gepersonaliseerde gezondheids-, levens- en autoverzekeringen. Deze schatten financiële risico's in op basis van online data, in tegenstelling tot het traditionele model van een gemiddeld gemeenschappelijk financieel risico.

Gevestigde financiële infrastructuur

Martijn van Galen, directeur van de Nederlandse fintech-startup Simpled Card, denkt echter dat fintech-diensten niet per se al het oude hoeven te vervangen: “Ik kom zelf uit de bankenwereld en zag daar dat er ruimte was voor een nieuwe betaaldienst. Simpled Card is een aanvulling op wat banken kunnen leveren, en gericht op zaken als het verbeteren van bedrijfsprocessen en het vermijden van declaratiefraude. Onze dienst is in zekere zin disruptive, maar zou niet kunnen bestaan zonder de gevestigde financiële infrastructuur.”

Het onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van het World Economic Forum.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie