Naar inhoud

Flexibele supply chains cruciaal in tijden van transformatie

In elke sector is supply chain management een cruciale, maar vaak onderschatte discipline. Veelal staat het managen van de bevoorradingsketens echter in de belangstelling als iets niet goed gaat. Dit is bijvoorbeeld als we geconfronteerd worden met een vulkaanuitbarsting of wanneer een referendum een negatieve impact heeft op de beschikbaarheid of de prijsstelling van de producten die we dagelijks gebruiken.

In deze geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld is elke supply chain een op zichzelf staand ecosysteem. Producenten, leveranciers, distributeurs, vervoerders, logistiek dienstverleners, douaneagenten, overheidsinstellingen, handelaren, dealers, retailers en gebruikers zijn allemaal onderdeel van dat ecosysteem. Zij werken samen in processen die aan elkaar zijn gekoppeld met maar één doel: zo veel mogelijk waarde genereren voor die uiteindelijke gebruikers en voor alle bedrijven in het ecosysteem.

Hoewel de logistieke uitdagingen overal dezelfde zijn, heeft elke sector en elk individueel businessmodel zijn eigen karakteristieken en behoeften. De grote gemeenschappelijke deler is de eliminatie van operationele en administratieve taken, niet alleen binnen de individuele bedrijven maar ook binnen het hele ecosysteem. Alle workflows voor elk product of dienst moeten perfect op elkaar zijn afgestemd om producten te kunnen produceren en wereldwijd te verkopen.

Duizelingwekkend tempo

In deze setting zorgen de opkomst van e-commerce en de technologische vooruitgang voor veranderingen die in een duizelingwekkend tempo gestalte krijgen. Ondertussen worden de economische en politieke omstandigheden steeds complexer. Voor snelle en betrouwbare goederenstromen over de landsgrenzen is het zaak dat bedrijven hun weg vinden in de complexe administratieve processen van een compleet nieuw ecosysteem: internationale handel – met lokale en internationale wetgeving en handelsovereenkomsten en handelsrestricties die van toepassing zijn.

In moderne supply chains passeren goederenstromen altijd twee keer dezelfde grens. Eerst de fysieke goederen zelf, daarna de daaraan gerelateerde datasets. De dataset die voor internationale handelsprocessen vereist is, is enorm uitgebreid en vaak lastiger te beheren dan de goederenstromen zelf. Onmetelijke hoeveelheden informatie worden verstuurd van systeem naar systeem, van de ene supply chain partner naar de andere en over de vele virtuele grenzen van de douanekantoren en controlerende instanties die de data onderweg tegenkomen.

Kwetsbare zeepbellen

Niets beweegt voordat de juiste data op het juiste moment zijn gecreëerd, verstuurd, overgedragen, gecontroleerd, goedgekeurd en verwerkt. Supply chains zijn kwetsbare zeepbellen geworden die met slechts een muisklik gemakkelijk uiteen kunnen spatten – op veel punten en op elk moment. Gelukkig leent de internationale handel zich vanwege de vele regels en steeds weer hergebruikte datasets uitstekend voor optimalisatie door automatisering.

Maar optimalisatie gaat niet alleen over de implementatie van de juiste softwaretools om douaneprocessen te automatiseren. Het gaat over de ontwikkeling van de juiste IT-strategie om een geïntegreerd en flexibel IT-landschap voor internationale handel te creëren – een IT-landschap dat toekomstbestendig is en dat bedrijven kan ondersteunen in hun continue streven naar groei en verbetering van prestaties in een tijdperk van verandering.

Ervaren versus beginnende exporteurs

Zowel de Brexit als de voortdurende handelsoorlog die gestart is door de Amerikaanse president Donald Trump, heeft supply chain management weer in de spotlights gezet. Meer dan ooit is duidelijk wat de impact van handelsrestricties en grensblokkades is op zowel bedrijven als consumenten.

Doorgewinterde exporteurs en importeurs zijn bekend met de complexiteit van douaneprocedures en hebben de expertise die daarvoor is vereist. Ze weten hoe importtarieven zijn opgebouwd en welk IT-systeem door de douane in elk land wordt gebruikt. En de leiders in de auto-industrie, die direct de gevolgen van het beleid van Donald Trump ondervinden, kunnen getuigen hoe dit alles de prijs en de beschikbaarheid van producten in internationale markten beïnvloedt.

Maar bedrijven die tot nu toe alleen binnen de Europese Unie handeldreven, worden door de Brexit voor de eerste keer geconfronteerd met douaneprocedures. Zij dienen nu ook kennis van douaneprocedures en douanesystemen op te bouwen. Zij moeten opnieuw onderhandelen over contracten met leveranciers, prijsstructuren bekijken en strategieën voor flexibele supply chains implementeren om er zeker van te zijn dat hun producten snel en efficiënt de eindbestemming bereiken – zonder vertragingen aan de grens.

Kansen door automatisering

Voor beide groepen – de ervaren en de beginnende exporteurs – wordt dit een jaar met grote uitdagingen in de supply chain, maar ook met grote kansen voor optimalisatie door automatisering. Het realiseren van flexibelere supply chains door de integratie van de internationale handel en het douanemanagement houdt de impact op de operaties en de winstgevendheid tot een minimum beperkt. Nu en in de toekomst – wat er ook gebeurt.

Automatisering helpt bedrijven om snel en adequaat te reageren op elke verandering in internationale handel. Afhankelijk van de behoeften van bedrijven, het aantal douaneaangiftes en de inrichting van netwerken, kunnen bedrijven kiezen uit verschillende strategieën.

  • implementatie van een geïntegreerd douaneplatform voor volledig beheer van handelsprocessen kan voor sommige bedrijven de juiste keuze zijn;
  • eventueel toevoegen van een softwareoplossing voor integratie met douaneagenten – soms de beste oplossing voor andere bedrijven.
  • voor de bedrijven die starten met import of export kan het goed zijn om te starten met een cloud-oplossing die eenvoudig kan worden opgeschaald als handelsvolumes toenemen.

De waarde van digitalisering

Hoe dan ook, bedrijven halen extra waarde uit de flexibiliteit die ontstaat door de digitalisering van douaneprocessen. Ze profiteren van de mogelijkheid om de richting van goederenstromen zonder verstoring van de supply chain te veranderen als markten en nieuwe ontwikkelingen dat vereisen. Denk bijvoorbeeld aan verandering van leveranciers, het opstellen van nieuwe handelsovereenkomsten, aan de implementatie van douaneprocedures of de berekening van de consequenties van nieuwe importheffingen op de prijsstelling.

Eén ding is zeker. Bedrijven moeten nu aan de slag – er is geen tijd te verliezen.

René Wijnants is key account manager bij het softwarebedrijf AEB Nederland.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie