Naar inhoud

Focus je juist nu op de arbeidsmotivatie van je medewerkers

Werkgevers staan voor een flinke uitdaging - nu en in de nabije toekomst. Door de krapte op de arbeidsmarkt vinden werkgevers het moeilijk om de juiste mensen te vinden, te behouden en duurzaam in te blijven zetten. Daarom is het juist in deze tijd zaak dat werkgevers de arbeidsmotivatie van hun werknemers op nummer 1 van hun prioriteitenlijst zetten. Dat vraagt om het werken aan een optimale match tussen mens en werk. En dat is hard nodig voor werkgevers én werknemers.

Gemotiveerde medewerkers zijn een voorwaarde voor een stabiel werknemersbestand met weinig verloop. Geef je mensen de gelegenheid om werk te kunnen doen wat bij ze past en toon je hierin de flexibiliteit om aanpassingen te kunnen doen waar nodig? Dan laat je mensen werken vanuit hun drijfveren en bied je de optimale omstandigheden om ze gemotiveerd te houden. Mensen presteren dan beter, zoeken minder snel een andere baan en zijn minder vaak ziek. Dit komt de organisatie vanzelfsprekend ten goede. Dit lijkt makkelijk, maar is dat niet. Het vraagt om maatwerk van de werkgever en bereidheid van zowel de werkgever als de werknemer om hieraan te werken.

Inzicht in drijfveren zorgt voor kansen

Wat mensen drijft, is per persoon verschillend. Mensen krijgen de basisbouwstenen voor hun persoonlijkheid al mee bij de geboorte. Dat zijn de drijfveren. Samen met de invloed van de omgeving door opvoeding en levenservaringen ontstaan opvattingen en denkbeelden die tot uiting komen in het gedrag. Hoe meer werknemers doen wat aansluit bij deze drijfveren, des te meer energie en motivatie zij ervaren.

Motivatie op de werkvloer

In werkomgevingen zie je dit terug in de waarde die mensen hechten aan bijvoorbeeld de inhoud van het werk op taakniveau, maar ook in hoeverre zij het werk als een bijdrage aan het maatschappelijk belang zien. De veranderbereidheid van mensen speelt eveneens een rol. Gaan werknemers makkelijk mee en zien zij kansen of juist gevaren? Ook persoonlijk leiderschap en actiegerichtheid zijn onderwerpen waar drijfveren spelen. Neemt de medewerker het liefst het voortouw en heeft hij vrijheid nodig? Of is de werknemer eerder een volger en vindt hij instructies van de leidinggevende prettig?

Wederzijdse bereidheid is noodzakelijk

Om hiermee aan de slag te gaan, is bereidheid nodig – van jou als werkgever maar ook van de werknemer. Je laat jezelf immers meer als mens zien. Met de informatie die je als werkgever krijgt, kun je aan stap voor stap aan de slag gaan. Je kunt banen niet helemaal aanpassen naar werknemers, maar vaak wel kleine dingen scherpstellen als je kijkt naar de inhoud van het werk, de taakverdeling, zaken in de werkomgeving en soms zelfs kleine praktische zaken. Maar ook de manier van leidinggeven aan de werknemer kan aan bod komen. En als je naar veranderprocessen kijkt, zie je heel goed hoe belangrijk het is om zicht te hebben op wat mensen drijft.

Drijfveren spelen een essentiële rol

Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Het Nieuwe Werken’. Uit een onderzoek dat wij al in 2014 hebben uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksinstituut TNO blijkt dat drijfveren een belangrijke rol spelen als het gaat om effecten van maatregelen die van buitenaf worden opgelegd. Als je als werkgever de aansluiting opzoekt, kan dat zo een verschil maken. Je biedt dan niet alleen jouw werknemer meer kansen, jouw organisatie groeit hier ook van.

Niet het werk maar de match centraal

De focus op de mens in de werknemer is nodig. Er speelt veel op de krappe arbeidsmarkt. De steeds verdergaande automatisering zorgt voor veranderingen van banen en zorgt soms zelfs voor baanverlies. Er zijn veel werknemers met flexibele contracten en mensen die starten als zelfstandige zonder personeel. Sommige mensen willen zich niet binden. Die willen de vrijheid houden om makkelijk over te kunnen stappen bij werkgevers of opdrachtgevers. En wat te denken van de vele krapteberoepen? Dit zorgt voor druk bij de huidige werknemers. Want zij lopen het risico om overbelast te raken.

Aansluiting tussen mens en werk cruciaal

Dit alles zorgt voor een ware strijd om werknemers te vinden en te binden. Eenmaal binnen is het meer dan ooit belangrijk dat werkgevers zich blijven inzetten op goed werkgeverschap met de focus op de arbeidsmotivatie van de werknemers. Daar moet niet het werk op nummer 1 staan, maar moet de aansluiting tussen mens en werk centraal staan. Die match zorgt voor intrinsieke motivatie en speelt een belangrijke rol bij werknemers als het gaat om de wil te blijven werken bij een werkgever.

Hans de Jong is managing director bij consultancybureau Profile Dynamics.

Event: ‘Intrinsieke motivatie 2019’

Ontdek hoe intrinsieke motivatie werkt en hoe je deze bij jezelf of je medewerkers vergroot tijdens het evenement ‘Intrinsieke motivatie 2019’ van Profile Dynamics op 27 september 2019 in Jaarbeurs Utrecht. Die dag maak je bijvoorbeeld kennis met de opvattingen van neurowetenschapper Erik Scherder en organisatiepsycholoog Kilian Wawoe. Het event is zowel voor werknemers als werkgevers interessant.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie