Naar inhoud

Focus op Customer Engagement maakt onderscheid in bouw en techniek

In veel opzichten zijn de sectoren bouw en techniek conservatief te noemen. De complexiteit van de markt en de moeilijkheidsgraad van de projecten maken het lastig voor bedrijven om in technologie en klantgerichtheid te innoveren. Maar ondernemingen in deze branches kunnen juist door een strategie gericht op Customer Engagement onderscheidend zijn. Als bedrijven die complexiteit overwinnen en innovatief zijn op deze gebieden, nemen ze een voorsprong op hun concurrenten. Op deze manier kunnen zij de verstoorder zijn in hun eigen markt.

Customer Engagement in bouw en techniek

Dit kunnen we opmaken uit het eBook “Customer Engagement in de bouw & techniek”. Het rapport is opgesteld door CTB xRM, een IT-dienstverlener gericht op bouw, techniek en offshore. Ten grondslag aan de publicatie ligt het benchmarkonderzoek “Trendrapport 2015: Projectinformatie in optima forma”, dat al eerder verschenen is.

Verbetering relatie en interactie

Het gebruik van nieuwe technologieën kan bedrijven helpen de relatie en interactie met klanten en prospects naar een hoger niveau te tillen. Waar sommige branches door nieuwe innovatieve spelers al wakker geschud zijn, ondervinden de sectoren bouw en techniek vanwege hun complexiteit tot nu toe nog weinig concurrentie van zogenaamde disrupters. Vroeg of laat zullen ook deze markten echter verstoord worden door nieuwe partijen of bestaande spelers die een klantgerichte strategie realiseren met Customer Engagement.

Innovatie zichtbaar in andere sectoren

Het is goed zichtbaar dat spelers in bijvoorbeeld de retailsector en de toeristische branche ernstig last ondervinden van nieuwe innovatieve digitale bedrijven”, zegt Yuri Ramdhani, commercieel manager van CTB xRM. “Velen lopen achter de feiten aan, met in sommige gevallen zelfs een faillissement als gevolg.

Weinig toetreders door complexiteit

Bouw- en techniekbedrijven hebben gelukkig een groot voordeel”, aldus Ramdhani. “Organisaties en projecten in deze branche zijn groot en complex, dus zijn nieuwe toetreders spaarzaam. Dat geeft hen de kans om zelf initiatief te nemen en de volgende stap te zetten in hun relatie met klanten en de markt als geheel.”

Hoger niveau van klantgerichtheid

Organisaties kunnen Customer Engagement realiseren door nieuwe technologieën in de processen in te passen. Dat geldt voor de projecten zelf, maar ook voor de interactie tussen klant en leverancier. Door anders marketing te voeren, de klantreis beter te leren kennen, klantgegevens vast te leggen en te verrijken en deze gegevens op strategisch niveau in te zetten, wordt een nieuw niveau in klantgerichtheid bereikt.

Strategie onderdeel bedrijfscultuur

Het is wel van groot belang dat deze strategie onderdeel wordt van de bedrijfscultuur”, verduidelijkt Ramdhani. “Anders gaat het niet lukken. Het komt vaak voor dat een CRM-traject dat vol goede moed gestart is, na verloop van tijd ontaardt in een digitale kaartenbak die zelden gebruikt wordt. Zonde, want er zit zoveel potentieel in Customer Engagement.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie