Naar inhoud

Focus veranderstrategie organisaties langzaam naar innovatie

De wereld en het krachtveld rond organisaties is aan drastische veranderingen onderhevig. Technologische innovaties spelen in deze transformatie een belangrijke rol. Organisaties moeten op die ontwikkelingen anticiperen en zich een aantal zaken afvragen. Cruciale vragen zijn welke technologie te omarmen en op welke wijze te veranderen. De focus van de veranderstrategie is in 2017 voorzichtig verschoven van efficiency naar innovatie. De stand van zaken in 2018 wordt met een nieuw onderzoek – waarvoor jij wordt uitgenodigd deel te nemen – in kaart gebracht.

Benchmarkonderzoek veranderstrategie

Voor het derde achtereenvolgende jaar voert Edwin Tuin van consultancybureau Victalis een benchmarkonderzoek uit naar de veranderstrategie van organisaties met 50 of meer medewerkers. De doelgroep bestaat uit senior consultants, managers en bestuurders met een rol in het epicentrum van organisatieverandering, zoals transitiemanagers, strategieadviseurs, change managers, chief information officers, chief data officers, chief executive officers en chief financial officers.

Lastig om prioriteiten te stellen

In 2017 is big data als belangrijkste IT-trend genoemd, gevolgd door een digitaal communicatieplatform met een voorkeursaanpak voor procesoptimalisatie. Bijna 25 procent van de deelnemers aan het onderzoek verwachtte vorig jaar een double digit resultaatsverbetering. De belangrijkste risico’s waren volgens de respondenten een lastige prioriteitstelling, te weinig momentum – dus traagheid – en een gebrek aan kennis van verandermanagement.

Stimulering can do mindset

Als belangrijkste les wordt stimulering van een can do mindset genoemd. De resultaten leverden diverse interessante vraagstukken op, zoals:

  • Is het mogelijk sterke groei te realiseren bij weinig momentum waarbij cultuur – it eats strategy for breakfast – relatief weinig aandacht krijgt?
  • Waarom is prioriteitstelling lastig als complexiteit van besturing niet als risico wordt gezien?

Uitnodiging deelname onderzoek

Het onderzoek van dit jaar bestaat uit 11 vragen en kent een invultijd van ongeveer 10 minuten. De verstrekte informatie wordt vanzelfsprekend vertrouwelijk behandeld. Deelnemers ontvangen de resultaten automatisch. De invulperiode eindigt 30 november 2018. Bij voldoende interesse wordt een interactieve sessie over de onderzoeksresultaten met lessen over organisatieverandering georganiseerd. Meedoen betekent dan tevens uitgenodigd worden voor deze sessie. Klik hier voor het starten van de enquête.

Meer over de onderzoeksresultaten van 2017 en de ontwikkeling ten opzichte van vind je in het artikel 'Veranderstrategie krijgt externe focus', verschenen in CIO Magazine nummer 1 van 2018 – ‘CIO in the Boardroom’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie