Naar inhoud

“Focussen op T-shaped-marketeers is een achterhaalde aanpak”

Marketing is een ongekend breed werkveld. Marketeers hebben in hun dagelijkse werkzaamheden te maken met uiteenlopende onderwerpen, die uiteenlopen van menselijk gedrag, via contentcreatie tot data en analyse. Het is dan ook een utopie te veronderstellen dat dé marketeer bestaat. Inmiddels kent iedereen wel de T-shaped-marketeer. Dat is een expert in een specifiek vakgebied en met enige kennis van andere marketingdisciplines.


T-shaped-benadering marketingteams achterhaald

De T-shaped-benadering voor de invulling van marketingteams is echter achterhaald en biedt weinig inzicht in de skills van marketingprofessionals zoals contentmarketeers. Daardoor is het samenstellen van een goed team en het inzetten van innovaties voor veel bedrijven een uitdaging. Met de lancering van het ‘Content Skillset Model’ willen wij als contentbureau Crossphase dit probleem oplossen. Het model is beschreven in het rapport ‘Content Skillset Model – For having the right conversation about digital content’.

Veel onduidelijkheid rondom profielen en vaardigheden

Wie wel eens heeft gesolliciteerd bij meerdere ondernemingen, heeft vast ook geconstateerd dat dezelfde functiebeschrijving bij ieder bedrijf anders geïnterpreteerd wordt. Ook zijn er tal van buzzwords, waarbij niet altijd duidelijk is wat een content guru of community ninja precies doet. Vaak is ook niet inzichtelijk wie met bijvoorbeeld taxonomie of een headless content management system overweg kan. Er is kortom veel onduidelijkheid rondom de profielen en vaardigheden van contentmarketeers.

Gebrek aan inzicht in de skills van marketingprofessionals

Het gebrek aan inzicht van skills van marketingprofessionals is momenteel nijpender dan ooit. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in online content, maar door de COVID-19-pandemie staat het aannemen van nieuwe collega’s onder druk. Elke tijdelijke of nieuwe versterking moet een contentteam nog completer maken. Met het model, dat ik samen met collega Tjeerd Schopman heb ontwikkeld, willen we dat makkelijker maken.

T-shape is achterhaald – focus dient op teams te liggen

Deze nieuwe benadering moet de T-shape-benadering vervangen. Die aanpak gaat er namelijk van uit dat een marketeer één expertise heeft en in staat moet zijn te werken met andere experts. Deze benadering is echter te eendimensionaal, want bijna geen enkele marketingprofessional is gespecialiseerd in slechts één domein. Daarbij zegt de T-shape niets over de exacte skills van een professional en welke skills een team nodig heeft. De skillset moet dat probleem oplossen. Het laat zien welke vaardigheden er aanwezig zijn of ontbreken in een team. Ook houdt deze benadering rekening met het feit dat de taken van contentteams zich in een razend tempo ontwikkelen.

Totstandkoming van de skillset van een marketingteam

De skillset in een team komt tot stand na interviews met de medewerkers, die echter niet verward moeten worden met evaluatiegesprekken. Zorg voor een open, veilige omgeving, waarin je nieuwsgierigheid toont. Vervolgens kun je het vaardigheidsniveau invullen op twaalf punten in een roosachtig figuur. Door de punten in de figuur te verbinden, ontstaat een visuele representatie van vaardigheden van een marketeer.

Definitie van drie werkgebieden in contentmarketing

Het model beslaat drie gebieden:

  1. contentcreatie – creatie, storytelling en design;
  2. contentmanagement – systemen, technologie, mensen, processen en transformatie;
  3. contentstrategie – customer experience, digitale marketing, data & analyses en brand identity.

Het ‘Content Skillset Model’

Tim Hanse is principal consultant bij contentbureau Crossphase.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie