Naar inhoud

Foodbezorging is booming business in de grote steden

Sinds een jaar vormen in roze geklede fietsers een opvallend onderdeel van het Amsterdamse straatbeeld. Zij zijn werknemers van de start-up foodora, een on demand bezorgservice voor luxe maaltijden. De fietsbezorgservice is sinds een paar maanden ook actief in de Nederlandse steden Utrecht en Den Haag. Inmiddels hebben zich 500 kwaliteitsrestaurants bij de dienst aangesloten en zijn meer dan 600 fietsers in dienst. Dit alles is het resultaat van een groeiende vraag naar lekker eten bezorgd aan huis, op het werk of in het park.

Revolutie in maaltijdbezorging

Niet alleen de bezorgservice maakt een groeispurt door maar ook de aangesloten restaurants zien een gemiddelde omzetgroei van 35 procent per maand. Dat foodbezorging booming is, is een feit. “Toen we een jaar geleden begonnen op een zolderkamer op het Rokin hadden we onszelf hoge targets gesteld”, aldus Vincent Hosman, country manager bij foodora Nederland. “Maar deze groei heeft onze verwachtingen overtroffen. Het afgelopen jaar heeft er duidelijk een revolutie in de markt van maaltijdbezorging plaatsgevonden.”

Gerechten van kwaliteitsrestaurants

Niet langer kan men alleen fastfoodmaaltijden laten bezorgen aan huis, maar ook het bestellen van gerechten van kwaliteitsrestaurants via een app  is heel normaal geworden”, zegt Hosman. “We vinden het fantastisch om te zien dat onze service in de Nederlandse steden zeer welkom is gebleken onder zowel consumenten als restauranteigenaren. Wij kunnen niet wachten om te zien wat het komende jaar ons gaat brengen.”

Groeiende on demand economie

De enorme groeispurt die de start-up het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, is een mooi voorbeeld van de groeiende on demand economie waar het bedrijf als service aan bijdraagt. Consumenten raken er steeds meer aan gewend producten op een zelfgekozen moment geleverd te kunnen krijgen. “Men hoeft niet langer zelf boodschappen te doen of naar een restaurant te gaan om gezond en vooral lekker te eten. Nu zijn verse salades, vis- of vleesgerechten en zelfs gerechten gemaakt door een chef met twee Michelin-sterren bij ons te bestellen”, vertelt Hosman.

Veranderende bestelgedrag

In dit veranderende bestelgedrag van de consument ziet de jonge onderneming opvallende patronen. Zo worden in onze hoofdstad de meeste orders op zaterdagavond behandeld en zijn op dit soort dagen sappige burgers en steenovenpizza’s het meeste in trek. De ongezonde eet- en drinkgewoontes in het weekend worden doordeweeks direct gecompenseerd. Dan worden vooral lichtere gerechten zoals salades, sushi, of soepjes besteld.

Wereldwijde groei

Ook wereldwijd is het concept, dat in oktober 2014 is gelanceerd in Duitsland, de afgelopen 12 maanden hard gegroeid. In totaal heeft het bedrijf 8.412 restaurants als partner verdeeld over 32 verschillende steden. De fietsbezorgservice heeft nu ruim 900 werknemers in dienst. Samen hebben de 4.500 fietskoeriers in deze landen binnen één jaar tijd 277.533 kilometer afgelegd om de gerechten aan huis te bezorgen, waarvan ruim 10 procent is gefietst op Nederlandse bodem.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie