Naar inhoud

Forrester voorspelt het einde van digitale advertenties

Aan de wijze van adverteren die we van oudsher kennen, komt een einde. Dat voorspelt het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksinstituut Forrester Research. De organisatie verwacht dat in ieder geval de uitgaven aan digitale en displayadvertenties de komende jaren sterk afnemen, omdat deze vormen van reclame hun doel volledig misschieten. Zo is in 2016 alleen al in de Verenigde Staten naar schatting 7,4 miljard dollar van de reclamebudgetten verspild door een slechte kwaliteit aan advertentieposities.

Beperkte effectiviteit

Van deze advertenties is slechts 40 procent in het gezichtsveld van echte menselijke wezens gekomen. Ondertussen zien we in de VS een groeiend aantal volwassenen dat adblockers installeert om deze vormen van interruptie te vermijden. Deze ontwikkelingen sluiten nauw aan bij het veranderde beleid van Procter & Gamble. Deze multinational heeft in het tweede kwartaal van 2017 fors gesneden in de uitgaven van online reclame. In deze periode heeft het bedrijf 85 miljoen euro minder uitgegeven aan digitale advertenties in vergelijking met een kwartaal eerder. P&G is een van de grootste adverteerders ter wereld en gaf in 2016 ruim 6 miljard euro uit aan reclame.

Procter & Gamble

“Een groot deel van de advertenties op het internet zijn niet effectief”, zegt Jon Mueller, chief financial officer bij P&G tegen The Washington Post. “Zo zijn er sites die vooral worden bezocht door robots en niet door echte mensen, een bekend probleem in het marketinglandschap. Veel websites voeren de bezoekersaantallen op door tools in te zetten die webpagina’s automatisch bezoeken. Ook hebben we de afgelopen jaren veel geadverteerd op websites die geen aansluiting vinden bij de specifieke doelgroepen. De bezuinigen op de uitgaven voor online reclame hebben dan ook nauwelijks invloed op onze verkoopcijfers.”

Intelligente agenten

Naar aanleiding van deze trend heeft James McQuivey, principal analyst bij Forrester, de naderende ondergang van digitale reclame onderzocht en de opkomst bestudeerd van een nieuw medium dat deze vorm van adverteren vervangt: intelligente agenten. De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘The End Of Advertising As We Know It – CMOs Should Shift Billions From Ad Interruptions To Branded Relationships’.

Onderzoeksbevindingen

Zijn bevindingen geven de volgende indicaties:

  • Een verschuiving van de advertentieuitgaven naar merkgebonden relaties. Zo’n 56 procent van de consumenten zoekt nu intensievere verbindingen met merken door middel van intelligente interactieve relaties.
  • De opkomst van merkgebonden intelligente agenten die een aangepaste ervaring bieden. Naar verwachting worden deze intelligente agenten in 2025 volledig geaccepteerd door een meerderheid van de vooruitstrevende consumenten. Ter voorbereiding van deze ontwikkeling hebben merken als Starbucks en Domino’s zich nu al aangesloten op de eerste ecosystemen van intelligente agenten zoals Amazon Alexa. Op deze manier willen deze bedrijven gegevens verzamelen van hun loyale klanten.
  • De impact die deze verschuiving heeft voor de reclamewereld. Wanneer de 10 grootste Amerikaanse adverteerders slechts 10 procent van hun reclamebudgetten verplaatsen naar handelsmerken, betekent dit al een krimp van 2,9 miljard dollar in de reclameomzet. Naar verwachting gaan giganten op het gebied van digitale advertenties als Google en Facebook het snelste en het meeste verliezen.

Onderstaande afbeelding toont hoe consumenten en marketeers zich afwenden van digitale advertenties en zich meer richten op interactieve ervaringen.

Bron: Forrester Research

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie