Naar inhoud

Forse toename van contactloos betalingsverkeer door COVID-19

In de Europese retail en horeca groeit het contactloos en online betalingsverkeer enorm als gevolg van de COVID-19-pandemie – en Nederland vormt daarop geen uitzondering. Zo vindt in Europa sinds juni 2020 meer dan 75 procent van de betalingen contactloos plaats. Ook bij de Nederlandse retailers en horecaondernemingen is een forse stijging zichtbaar. Daar heeft in juni van dit jaar het aantal contactloze betalingen 15 procent hoger gelegen dan in diezelfde maand een jaar eerder.

Dit is overigens wel een kleinere toename dan in een groot aantal andere Europese landen, waar het aantal transacties gemiddeld is gestegen met meer dan 20 procent. Duitsland spant de kroon met een stijging van 33 procent, gevolgd door onder meer Zweden (25%), Kroatië (20%), Oostenrijk (20%), Griekenland (20%) en Zwitserland (20%). Dit blijkt uit een analyse van de eigen transactiegegevens van betalingstechnologiebedrijf Visa.

Adoptie betaalmethodes

“Nederland loopt in Europa voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes”, duidt Daniel van Delft, country manager Nederland bij Visa. “Toch is het niet gek dat het aantal contactloze betalingen in Nederland minder hard stijgt dan in andere Europese landen. Dit komt simpelweg omdat Nederlanders contactloos betalen al voor de uitbraak van het coronavirus hebben omarmd. Aan het einde van 2019 was immers al 69 procent van alle Nederlandse elektronische betalingen aan de kassa contactloos, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland.”

Het gemiddelde aankoopbedrag voor contactloze betalingen is in Nederland in het tweede kwartaal van 2020 met bijna 20 procent gestegen. Daarnaast heeft de verkoop online in 14 Europese landen tijdens de pandemie een enorme boost gekregen. Het aantal e-commerciebetalingen is fors toegenomen met stijgingen van meer dan 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Griekenland en Roemenië zijn de koplopers met een plus van 60 procent, gevolgd door Ierland (50%), Kroatië (40%) en Slowakije (35%).

Gedrag winkeliers

Dat winkeliers overgaan op andere manieren van betalingsverkeer dan betalen met cash is belangrijker dan ooit vanwege het besmettingsgevaar. Uit een wereldwijde studie van Visa blijkt dat consumenten nog strenger kijken naar de betaalmiddelen die winkeliers aanbieden. Bijna vier op de vijf (78%) van hen hebben de manier aangepast waarop ze betalen. Inmiddels betaalt 49 procent online waar en wanneer mogelijk en 46 procent betaalt minder met contant geld. Ook geeft bijna de helft (48%) aan niet te shoppen in een winkel die alleen betaalmethoden aanbiedt waarvoor contact met een medewerker of apparaat nodig is.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie