Naar inhoud

Forse toename van het aantal bleisure-reizigers in Europa

De tijd dat medewerkers tijdens een zakenreis alleen hotel en kantoor zien, is op zijn retour. Het aantal bleisure-trips in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika is in 2017 met 46 procent gestegen, met Tel Aviv, Londen, Parijs, Dubai en Frankfurt als absolute topbestemmingen. Bleisure – de combinatie van business en leisure – is de nieuwe norm: een manier van reizen waarbij zakendoen met de nodige sightseeing wordt gecombineerd.

Zo blijkt uit actuele cijfers van SAP Concur, aanbieder van IT-oplossingen op het gebied van travel, expense & invoice.

Bleisure: business en leisure

Wereldwijd is het aantal zakenreizigers dat business en leisure in één trip combineert van 2016 naar 2017 toegenomen met 20 procent. De stijgende lijn tekent zich niet alleen af bij de grotere organisaties en multinationals, maar ook in het midden- en kleinbedrijf. Want sinds dat het onderdeel van de SAP-groep in september 2018 Hipmunk heeft gelanceerd – een oplossing speciaal voor het mkb – heeft 1 op 5 zakenreizigers in deze doelgroep een trip geboekt inclusief een extra overnachting op zaterdagnacht.

Regio’s, generaties en branches

Om de data op dezelfde manier te interpreteren, is een bleisure-trip als een zakenreis inclusief een overnachting op zaterdag gedefinieerd. In de EMEA-regio boekte 27 procent van de reizigers in 2017 een dergelijke reis, vergeleken met 44 procent in de regio Azië-Pacific en 19 procent in de Verenigde Staten van Amerika. Opvallend detail is dat de behoefte aan bleisure niet generatieafhankelijk blijkt te zijn. 38 procent van het aantal bleisure-boekingen is afkomstig van millennials, op de voet gevolgd door babyboomers en generatie X, die beiden goed zijn voor 31 procent.

De cijfers maken bovendien inzichtelijk in welke maanden de meeste medewerkers in 2017 een bleisure-trip boeken. Ten opzichte van dezelfde maanden in 2016 laten vooral de maanden maart (81%), februari (49%) en mei (48%) een flinke stijging zien. Qua sectoren is de bleisure-trend vooral populair in de maakindustrie, technologie en farmacie.

Bleisure draagt bij aan goede balans tussen werk en privé

“Dat bleisure toeneemt verbaast mij niet”, stelt Patrick Klaver, managing director van Concur Benelux. “Het draagt bij aan een goede balans tussen werk en privé. Zakenreizigers willen naast werken ook ontspannen op de bestemming. Via organisaties als Airbnb kunnen zij heel gemakkelijk prijsvriendelijke accommodaties boeken op bruisende plekken. De cijfers laten dat ook zien. 70 procent van de boekingen via Airbnb in 2017 bevatte een zaterdagovernachting, vergeleken met 10 procent bij reguliere hotelboekingen. De behoefte aan bleisure neemt de komende jaren alleen maar toe. Nu is het aan organisaties om hun beleid aan te passen.”

Bleisure in het reisbeleid

“Door bleisure op te nemen in het reisbeleid geven organisaties hun medewerkers een signaal dat ze naar hen luisteren en een goede balans tussen werk en privé ook belangrijk te vinden”, aldus Patrick Klaver. “Een luisterend oor zorgt voor meer waardering, een hogere tevredenheid, productiviteit en behoud van talent.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie