Naar inhoud

FOX Sports komt als eerste met persoonsgebonden tv-reclames

Televisie en reclame hebben al vanaf de allereerste dag een verstandshuwelijk. Een talkshow die wordt onderbroken door commercials is immers een onnatuurlijke verstoring van een gesprek. De afkeer die consumenten van irrelevante advertising hebben, vormt de basis voor het succes van streamingdiensten als Netflix en Videoland. Toch beschouwt het merendeel van de Nederlandse tv-kijkers reclameblokken als een noodzakelijk kwaad. Dit leed kan zelfs verzacht worden als die blokken persoonsgebonden worden ingevuld.

Televisiezender FOX Sports heeft de Nederlandse primeur op dit gebied. Sinds de start van het nieuwe seizoen van de Nederlandse voetbaleredivisie kunnen abonnees die online naar de zender kijken andere reclameblokken zien dan op tv. Met dynamic ad insertion (DAI) worden de reclameblokken zo gevuld dat ze voor de kijker relevanter zijn. FOX Sports 1 is de eerste zender van Nederland die gebruik maakt van DAI.

Dynamic ad insertion

Dynamic ad insertion is een nieuw advertentieproduct voor zowel de consument als de adverteerder. De consument krijgt een gerichtere boodschap te zien, waardoor adverteerders hun doelgroep beter kunnen bereiken. Daarnaast worden deze online advertenties op een logische plaats binnen de content getoond. DAI is kortgezegd het plaatsen van digitale advertenties in een live tv-stream. Gebruikers die via de app of website van FOX Sports live naar de zender kijken, krijgen daardoor andere commercials te zien dan de kijker die op hetzelfde moment via de tv kijkt.

Persoonsgebonden tv-reclames

“Het FOX Sports-team is twee jaar geleden gestart met de ontwikkeling en implementatie van dynamic ad insertion”, vertelt Susan van Geenen, vice president media networks Benelux bij The Walt Disney Company. “Dat we bij de start van het televisie- en voetbalseizoen als eerste in Nederland live zijn gegaan, past bij de ambitie van de zender. Het is een mooie teamprestatie, die is geleverd in samenwerking met Yospace, NEP, Deltatre, Triple en RTL BrandDeli.”

Kenmerken van doelgroepen

De techniek waarmee de commercials worden vervangen komt gedeeltelijk van Yospace, onderdeel van RTL Group. RTL BrandDeli is verantwoordelijk voor de verkoop van de reclamespots en de online advertising van FOX Sports en biedt de mogelijkheid om digitale commercials bij de live tv-streams van de voetbalwedstrijden af te stemmen op specifieke kenmerken van doelgroepen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie