Naar inhoud

Franchisenemers krijgen kansen door groei online bestedingen

De markt voor online winkelproducten groeit snel. Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden. Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers lokaal met expertise en service gecombineerd met de kracht van een online winkelformule inspelen.

Lokale speler met klantkennis

Een online winkelformule en een lokale ondernemer kunnen elkaar versterken. Dat is een van de conclusies in 'Branche-update franchise retail', een recente publicatie van ABN AMRO. Zo ziet de bank veel mogelijkheden om in de fysieke winkel creatief te opereren – in werktijden, winkelindeling en vaak ook producten – en synergie te bereiken met het online kanaal van de winkelformule. Op deze manier kan de franchisenemer zich positioneren als een lokale speler die weet wat onder klanten leeft. Door te opereren onder een grotere winkelformule kan hij online een groter publiek bereiken. Als een franchisenemer hogere omzetten realiseert door zijn onderscheidend vermogen, pakt dat weer positief uit voor de winkelformule.

Groei beroepsgroep franchising retail

De beroepsgroep franchising binnen de detailhandel is in het afgelopen decennium sterk gegroeid. Sinds 2001 groeide de omzet van retail franchisenemers van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro en het aantal vestigingen van ongeveer 9.600 naar bijna 5.800. De sterke toename van consumentenbestedingen vormen een uitdaging voor de franchise-sector. Het Economisch Bureau Nederland van de bank constateert echter dat over de verdeling van inkomsten uit internet tussen franchisegevers en –nemers vaak geen heldere afspraken worden gemaakt. Dat voorkomt dan dat online en offline ideaal naast elkaar te functioneren in de sector.

Verandering overeenkomsten sector

De bank benadrukt dat winkelformules hun franchisenemers dienen te betrekken in hun online strategie. In zo’n formule kunnen franchisers hun steentje bijdragen aan online verkopen en hier mag een reële vergoeding tegenover staan. Doordat franchisegevers schaalgrootte hebben, kunnen franchisenemers in die situatie meeliften op hun online activiteiten. Het economisch herstel kan worden aangegrepen om overeenkomsten aan te passen aan de huidige tijdsgeest, waarin de consumenten aankopen steeds vaker via internet doen. Gebeurt dit niet, dan is de groei aan internetbestedingen juist een bedreiging voor het franchisemodel; het kost franchisenemers in de fysieke winkel omzet.

Het volledige rapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie