Naar inhoud

Freemium is het nieuwe verdienmodel in Nederland geworden

Op 16 mei 2017 kwam het nieuws naar buiten dat investeerder Netvalue een belang van 20 procent in start-up Yilps neemt. Het jonge bedrijf uit Amsterdam biedt goedkope websites aan voor, liefst startende, mkb’ers. Afnemers van deze websites kunnen zelf hun pagina configureren en maken hun keuze voor een geschikt template. Door de automatisering van het bouwproces wil het jonge bedrijf in de toekomst deze websites zelfs gratis gaan aanbieden. Is dit wereldschokkend nieuws dat de markt op zijn kop zet? Of is dit een trend die al enige tijd geleden ingezet is?

Doe-het-zelven met hulp op afstand

Alvast een spoiler alert: het is optie nummer twee. Maar terug naar Yilps. Ondernemer Johan van Asperen Vervenne noemt de grote behoefte van ondernemers voor een betaalbare website. Zij zitten niet te wachten op de hoge kosten van een extern bureau of een freelance websitebouwer. De bouw-zelf-een-website-kits zijn dan weer te complex óf zien er na wat gefrunnik uit als een schoolproject van een havo-scholier. De oplossing van Yilps: zelf een template configureren, maar met hulp op afstand. Het biedt een basiswebsite aan die ontworpen is door een professionele webdesigner, maar de ondernemer kan daar zelf zijn eigen touch aan geven.

Gratis geld verdienen

Maar hoe wordt er geld verdiend door partijen die een dergelijke gratis dienst aanbieden? De investeringen van Netvalue zullen vast niet gedaan worden uit liefdadigheid voor het midden- en kleinbedrijf. En dat klopt, het geld wordt verdiend aan extra diensten naast het maken en hosten van de website. Zo betaalt de ondernemer enkel als deze hulp nodig heeft via de helpdesk of een consultant in de arm neemt om advies in te winnen over een website. Het geld wordt dus niet verdiend door de ondernemer te laten betalen voor de website zelf, maar voor het support.

Trend

Dit concept is niet compleet nieuw. Al enige tijd worden websites voor bijna niks aangeboden. Partijen als KPN en Places bieden al templates aan voor startende ondernemers tegen lage tarieven. Het maken van deze websites kost bijna niets. Met een aantal templates en een tool om deze te modificeren, ben je als aanbieder snel en voordelig klaar. Daardoor wordt er steeds meer met de prijzen gestunt. De afnemer betaalt vooral voor support, eventuele extraatjes en advies. En daar betalen ze maar al te graag voor volgens Van Asperen Vervenne. Ondernemers zijn niet snel tevreden en zullen dus het nodige blijven aanpassen aan hun website. Aanbieders kunnen er dus vanuit gaan dat zij een goede boterham blijven verdienen, ondanks het gratis aanbieden van de websites.

Gevaar

Maar schuilt hierin niet juist het gevaar? Ondernemers worden gelokt door de gratis website, maar de aanvullende kosten voor het support stapelen zich ook steeds meer op. Dan kun je je afvragen of kritische ondernemers niet juist afknappen op deze verhoging in betalingsverkeer. Nu ligt dit vooral ook aan de mate waarin de ondernemer support nodig heeft: no pain, no pay. Een vast, nog steeds relatief laag, bedrag per maand zou daarentegen weer alle kosten kunnen dekken. De ideale oplossing? Dat is aan de ondernemer zelf. Het vrijwel gratis aanbieden van websites heeft in ieder geval wel voor een andere koers in de markt gezorgd.

De auteur is contentmarketeer bij Telefoonboek B.V..

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie