Naar inhoud

Functionaliteiten van spraakassistenten zijn nog onduidelijk

Spraakassistenten zijn ongekend populair, met name die op smartphones. Toch zijn de schier eindeloze mogelijkheden van de voice assistants veelal nog onduidelijk. Meer dan de helft van de Nederlanders (57%) ziet niet in hoe deze digitale assistenten in het dagelijks leven kunnen worden toegepast. Daardoor denken deze consumenten geen spraakassistent nodig te hebben en zien dan ook af van aanschaf. Dit terwijl in andere Europese landen het bezwaar tegen het aanschaffen van deze devices juist gerelateerd aan de veiligheid is. Zo vreest in het Verenigd Koninkrijk 56 procent van de consumenten gehackt te worden.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van elektronicawinkel reichelt elektronik. In Nederland heeft onderzoeksbureau OnePoll 1.000 consumenten ondervraagd.

Optimaal gebruik spraakassistenten

Spraakassistenten kunnen het leven een stuk eenvoudiger maken. Maar veel consumenten weten niet goed hoe ze deze digitale hulp optimaal in kunnen zetten. De helft van de ondervraagden geeft aan de spraakassistent vooral te gebruiken om te zoeken op internet en 36 procent luistert er voornamelijk muziek mee. Geavanceerdere opties, zoals het bedienen van de verlichting en de thermostaat of het doen van boodschappen, worden slechts door respectievelijk 13 en 12 procent van de Nederlanders gebruikt. Het grootste deel (88%) gebruikt de assistent via zijn of haar smartphone.

Ondersteuning in het dagelijks leven

“Spraakassistenten kunnen het leven makkelijker maken”, vertelt Frank Gerwarth, productmanager bij reichelt elektronik. “Behalve dat technologie bedrijven en verkopers veiligheidsberichten beter moeten communiceren naar hun consumenten, is het in Nederland van belang dat de toepassingen duidelijker worden toegelicht. Als mensen weten waarvoor ze hun spraakassistent allemaal kunnen inzetten, begrijpen ze beter hoe deze assistent hen kan ondersteunen in het dagelijks leven.”

Kwaliteit van de technologie

Consumenten blijken niet alleen slecht op de hoogte te zijn van de opties die de spraakassistent biedt biedt, ze zijn vaak ook niet tevreden over de kwaliteit van deze technologie. Bijna de helft (46%) zegt dat zijn of haar spraakassistent de opdrachten niet begrijpt, of dat het apparaat niet slim genoeg is (3%). Het verbeteren van de spraakherkenning staat dan ook bij 65 procent van de ondervraagden op de wensenlijst.

Uitbreiding van de toepassingen

Gebruikers zien echter wel graag een uitbreiding van de toepassingen. Zo vindt 35 procent het prettig wanneer de spraakassistent menselijke emoties herkent, begrijpt en hierop reageert. 27 procent krijgt graag hulp bij het doen van aankopen, zoals een automatische check van de winkelvoorraad. Met dit onderzoek wil de retailer bewustzijn bij bedrijven creëren dat nog een lange weg te gaan is als het gaat over spraakassistenten, zowel in het voorlichten van consumenten als in het tegemoet komen aan de wensen over verbetering en uitbreiding.

Tip: Voice Marketing & Chat in 1 Day

• Thema’s zijn voice search, digital assistants, chatbots, smart speakers en voice design.

• Met cases van pioniers als GoSpooky, Speaky, Hooked.AI en aFrogleap – a Merkle company.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie