Naar inhoud

Game changers in marketing durven grondig te experimenteren

Als je het hebt over game changers in business-to-business-marketing, gaat het al snel over het contrast tussen de technische mogelijkheden die marketing steeds persoonlijker maken, terwijl tegelijkertijd de wet- en regelgeving een spanningsveld creëert tussen personalisatie en privacy. Voor sommige marketeers voelt dit misschien als een spagaat, voor andere B2B-spelers vormt dit een uitdaging die ons dwingt onze marketinginspanningen nog beter aan te laten sluiten op de behoefte van de koper.

Marketing in business-to-business

Marketing in B2B heeft de afgelopen jaren ontwikkelingen laten zien rondom customer experience, sales enablement, permission marketing, data & analytics en technologie. Het zijn thema’s die de afgelopen jaren ruimschoots aan bod zijn gekomen tijdens het ‘B2B Marketing Forum’. Tijdens de tiende editie van dit evenement, dat op dinsdag 19 maart 2019 plaatsvindt bij InnStyle in Maarssen, wordt vooral gekeken naar de impact van deze veranderingen in de toekomst.

Tien jaar geleden is het forum begonnen met Seth Godin, die een keynote heeft verzorgd. Later volgden thought leaders als Mike Volpe, Steven Van Belleghem, Nick Southgate en Joseph Jaffe. Afgelopen jaar stond marketing in het teken van General Data Protection Regulation; een strijd om permissie en consent van onze doelgroep. Het introduceren van consent management blijkt een cultuurverandering. Het is niet iets wat je instelt en nooit meer hoeft aan te passen.

Data en de customer journey

Het verbinden van beschikbare data aan zowel de input als aan de output in marketing is in volle gang. Aan de inputzijde helpt data de klant beter in kaart te brengen, denk aan informatie uit Google Analytics, online data en data uit marketing automation. Aan de outputzijde maken data en technologie het mogelijk om steeds beter te kwalificeren en te personaliseren.

Zo vertelt Steven Van Belleghem, auteur van het boek ‘Customers the day after tomorrow’, hoe bedrijven artificial intelligence first moeten werken als ze echt klantgericht willen blijven. Technologie staat niet voorop, maar klantgerichtheid staat voorop. Technologie maakt wel veel mogelijk. “En omdat we 80 procent van onze tijd de klantgerichte technologie van de wereldspelers en technologiereuzen gebruiken, hebben andere bedrijven geen keuze meer: ze moeten wel mee met de trend. Klanten verwachten het”, meent Steven Van Belleghem.

Steven Van Belleghem over het ‘B2B Marketing Forum’

Contentmarketing en innovatie

Daarnaast hebben we het al jaren over de kracht van inbound marketing en contentmarketing en we zijn inmiddels overspoeld met content. We beseffen dat we waarde moeten leveren aan de koper of klant, maar die waarde zit niet alleen in het bieden van nog meer content. Ook als het gaat om deze content en de kanalen waarop we de content ontsluiten, moeten we innoveren en nog dichter bij de wereld van de klant proberen te komen. Die is wijs genoeg om eigen beslissingen te nemen. Aan marketeers de schone taak om die beslissing zo gemakkelijk mogelijk te maken. De opkomst van real-time chat bijvoorbeeld is onomkeerbaar.

Voortdurend blijven leren

Er bestaat geen best practice die voor iedereen werkt. Maar als we genoeg experimenteren en durven te leren, innoveren we vanzelf en worden we steeds beter. Zoals Seth Godin in 2010 al zei: “Wees niet bang om met ideeën te komen, zelfs slechte ideeën. Slechte ideeën zijn goedkoop. Bovendien ga je er niet van dood. En als het niet werkt, probeer je het volgende idee. Stap over je angst! Mijn inspiratie komt doorgaans van om me heen kijken en proberen te begrijpen waarom dingen zijn, zoals ze zijn. Ik heb succes omdat ik niet bang ben om hardop mijn ideeën te delen.”

Ook moeten marketeers nog meer gaan denken vanuit de klant en de nauwe samenwerking opzoeken met sales, communicatie en customerservice. Belangrijk daarbij is om continu scherp te blijven en na te denken over welke waarde we nu echt leveren aan de klant.

Ingrid Archer is director clients, strategy & success bij B2B-marketingbureau spotONvision.

Tip: B2B Marketing Forum 2019

• Dit evenement staat in het teken van game changers, omdat het spel rondom de klant blijft veranderen.

• Met keynotes van Tiffani Bova van Salesforce, Jamie Anderson van Marketo en Richard de Hoop van Team Talent Training en TalentMe.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie