Naar inhoud

Game-industrie is volop in beweging

Gaming is hot! Met de kerstdagen in het vooruitzicht worden de bordspellen weer uit de kast gehaald. Traditionele spellen als Monopoly en Risk zijn geliefde cadeaus voor de feestdagen, net als het eigentijdse 30 Seconds en het nieuwe Escape Room The Game. Ondertussen spelen we op onze laptop, spelcomputer of smartphone een variëteit aan spelletjes. Pokémon GO liet ons eerder dit jaar kennismaken met de wereld van virtual reality en Nintendo heeft vorige week Super Mario Run beschikbaar gesteld voor iOS.

Ontwikkelingen in gaming

Zowel online als offline zien we ontwikkelingen om mensen meer te laten gamen. Dit is een breed begrip:

* een familiespel spelen in huiselijke kring;

* een online game spelen op een spelcomputer;

* een online game spelen via een smartphone;

* kijken naar mensen die een game spelen.

Spelen in huiselijke kring

De spellen die geproduceerd worden om in huiselijke kring te spelen zijn steeds meer in trek. Naast de voortdurende online activiteiten stijgt het aantal mensen dat fysiek een spel speelt en neemt ook de verkoop van deze spellen toe. Zeker in deze cadeaumaand. Er is dus behoefte aan bordspellen in verschillende varianten. Van geluksspellen tot dobbelspellen, en van strategiespellen tot denkspellen, getuige ook de artikelen van grote landelijke kwaliteitskranten die in deze periode dit soort spellen beoordelen.

Online game spelen op spelcomputer

De vooraanstaande consoleproducenten blijven nieuwe en vernieuwde consoles maken. De verkopen blijven ook gestaag doorlopen. Daarnaast zijn de spelproducenten ook actief met het ontwikkelen van nieuwe games. Er is dus een redelijk grote schare mensen dat actief games speelt via de consoles.

Online game spelen via smartphone

Wie speelt er geen game op zijn smartphone? Dat kun je bijna stellen. Iedereen heeft wel een spel op zijn mobiele telefoon gezet en speelt deze. De een met wat meer regelmaat dan de ander, maar gamen doen we. Vaak wordt de smartphone gebruikt in de verloren uurtjes. Je staat te wachten op vriend of de bus. De spellen die gespeeld worden zijn vaak spellen die je met anderen speelt, zoals Wordfeud.

Kijken naar mensen die een game spelen

Het bedrijf van het jaar 2016 is een eventorganisator geworden die in een grote zaal een evenement organiseert. Daar kijk je naar een aantal mensen die een game speelt via een console. Het is een grote en groeiende bedrijfstak. Als je een aantal jaar geleden had gezegd dat mensen een kaartje zouden kopen om naar gamende mensen te kijken, had niemand je geloofd.

Kenmerkende elementen

We kunnen dus met een gerust hart stellen dat gaming een groeiende business is. Kenmerkende elementen zijn:

* het moet soms gemakkelijk en snel speelbaar zijn;

* in andere gevallen mag het ook best een spel zijn dat iets langer duurt;

* aandacht vanuit de gezelschapspers.

Gaming en jouw business

Wanneer we denken vanuit het gedrag en de behoeften van de klant, kan het dus heel succesvol zijn om games te gebruiken in de marketingstrategie, zeker in het onderhouden van relaties. Je kunt daarbij bestaande spellen gebruiken en weggeven. Maar je kunt ook gebruik maken van de mogelijkheden om het spel aan te passen aan de eigen markt, de eigen producten, het eigen merk en de eigen merkbeleving. Naast de vele bekende spellenproducenten als 999 Games en Jumbo, is er ook een aantal kleinere spelers op de markt.

Ontwikkeling nieuwe spellen

Zo heeft Peter Flikweert vanuit zijn expertise een aantal spellen ontwikkeld die deels een geluksfactor hebben en deels een strategisch karakter kennen. Dit varieert per spel. De spelduur van de spellen loopt uiteen van 10 minuten tot een uur. De speluitleg is compact, eenvoudig en snel te begrijpen. Daardoor zijn alle spellen snel te spelen. De spellen zijn Holland (een spel met ladders en fietsen in een Hollands landschap om de zilvervloot te winnen), Qin (een spel dat zich 2222 jaar geleden afspeelt in China waarbij drakendoders verschillende draken moeten verslaan), Qin Zi (dezelfde verhaallijn als Qin, de spelmogelijkheden zijn zo ingericht dat een spel in korte tijd speelbaar is) en Robo (een 10-minuten-spel waarbij je door slim spelen een route kunt maken om je tegenstander te verslaan)..

Spel als relatiegeschenk

Als ondernemer is het zinvol om in te spelen op de behoefte aan spellen. Door de eigen merken te plaatsen op bijvoorbeeld de plekken waar de gebouwen in Nederland staan, is een spel snel tailormade te maken. We zien overigens dat dat met digitale spellen natuurlijk ook mogelijk is. Op deze manier is het mogelijk om de spellen dus als een relatieversterkend marketinginstrument te gebruiken. Flikweert stelt het geld, dat met de spellen wordt verdiend, ter beschikking aan een goed doel. Mocht de belangstelling zijn gewekt om in deze trend mee te gaan, dan is er een aantal mogelijkheden:

* de spellen afnemen;

* de spellen op maat laten ontwikkelen;

* de spellen in productie nemen;

* andere mogelijke samenwerkingen.

Als je meer informatie wil, kun je contact opnemen met Peter Flikweert via petersspellen@kpnmail.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie