Naar inhoud

Gamechangers: hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen

“Een gamechanger of spelveranderaar is een ondernemer of onderneming die de regels van het competitieve spel aanzienlijk verandert of een nieuw spel weet te creëren.” Dat is de officiële definitie van het begrip. Elke ondernemer kan spelveranderaar worden en elke ondernemer wordt – vroeg of laat – geconfronteerd met spelveranderaars. Hoe brengen spelveranderaars een radicale koerswijziging binnen markten en industrieën tot stand? En hoe kunnen bestaande spelers zich hier het beste tegen wapenen?

Analyse gamechangers

De Stichting Management Studies heeft deze onderzoeksvragen beantwoord in het boek ‘GameChangers - Hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen’. In het onderzoek zijn 36 spelveranderaars geanalyseerd, met als doel praktische inzichten te generen die toegankelijk en toepasbaar zijn voor nieuwe en bestaande ondernemingen.

Schijnbare tegenstellingen zien

Er zijn 3 soorten spelveranderaars:

1. spelmakers die een compleet nieuw spel creëren;

2. directe uitdagers die een directe aanval uitvoeren op de gevestigde orde;

3. verborgen uitdagers die een gemaskeerde aanval uitvoeren.

Waar bestaande spelers tegenstellingen zien, zien spelveranderaars paradoxen, schijnbare tegenstellingen. Spelveranderaars maken geen keuze, maar bedenken creatieve oplossingen om deze schijnbare tegenstellingen met elkaar te verenigen. De verschillende paradoxen laten zien dat de aanval op veel verschillende manieren gekozen kan worden.

Aanval of verdediging

Kiezen voor de aanval is niet de enige mogelijkheid voor bedrijven, ook een goede verdediging tegen spelveranderaars kan zijn vruchten afwerpen. De verdedigingsstrategieën zijn:

1. het volledig negeren van de aanval;

2 .het verbeteren van het eigen bestaande bedrijfsmodel;

3. het aanvallen van het nieuwe bedrijfsmodel;

4. het adopteren van het nieuwe bedrijfsmodel;

5. het volledig omarmen van het nieuwe spel.

Een verdedigingsstrategie wordt mede bepaald door de mate van de bedreiging en door het reactievermogen van bedrijven. Bij het onderzoek is ook betrokken het benodigde verandervermogen van bedrijven om te kunnen reageren en de rol van de omgeving, de hulptroepen, in de koerswijziging.

Nederlandse spelveranderaars

De 26 Nederlandse spelveranderaars van het onderzoek zijn: Aerialtronics, BinckBank, Bird Control Group, Booking.com, Bugaboo, Buurtzorg, Cardiologie Centra Nederland, CheapCargo, Dopper, Elastic, Eosta, Fairzekering, GeoPhy, HeadFirst, Improve Digital, Medimetrics Mimetas, Nederlandse Energie Maatschappij, Nerdalize, PlasmaMade, Sapiens SBS, SnappCar, SynerScope, Thuisbezorgd.nl en Voys. De 10 ultieme spelveranderaars zijn: McDonalds, Google, Ford, Disney, eBay, Facebook, Amazon, Apple, Virgin en General Electric.

Het boek biedt ondernemers de noodzakelijke inzichten en instrumenten om de strategie van de onderneming zo in te richten om een succesvolle aanval of verdediging uit te voeren en het spel te winnen. Het is te bestellen via de website van Stichting Management Studies.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie