Naar inhoud

Gartner: in 2016 heeft kwart organisaties chief digital officer

Tegen het jaar 2016 zal een kwart van alle organisaties een chief digital officer (cdo) hebben. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Deze rol ontstaat doordat de marketingbudgeten van analoog naar digitaal verschuiven, doordat services worden gedigitaliseerd en doordat nieuwe digitale business modellen ontstaan. De cdo slaat daarbij de brug tussen business en it.

Volgens onderzoeksbureau Gartner komen er meerdere krachtvelden bij elkaar, namelijk social, mobile, cloud en informatiepatronen. Deze ontwikkelingen, die samenkomen en elkaar versterken, leiden tot drie veranderingen binnen organisaties. Ten eerste worden marketingbudgeten van analoog naar digitaal verschoven. Ten tweede worden services steeds vaker gedigitaliseerd. Als laatste zoeken organisaties naar nieuwe kansen in digitale business modellen.

Om met deze veranderingen om te gaan en door te voeren, stelt een kwart van de organisaties tegen 2016 een chief digital officer (cdo) aan, zo voorspelt Gartner. Deze cdo moet een brug slaan tussen business en it, omdat digitale ontwikkelingen op een strategische wijze moeten worden ingezet. Dat betekent dat digitalisering niet louter technologie betreft, maar juist het inzetten van technologie om een business doelstelling te behalen.

De cdo staat volgens Gartner tussen het bedrijf en de klanten in. Dat komt volgens analist David Willis, vice president en onderscheiden analist bij Gartner, doordat we in een wereld leven waarin zakelijke en persoonlijke levens verweven worden met elkaar. Technologie zal een natuurlijk onderdeel worden van onze leven, maar wel het belangrijkste onderdeel zal zijn om onze business en persoonlijke doelstellingen te behalen.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie