Naar inhoud

Gebrek aan digitale competenties dwarsboomt succes bedrijven

Digitale competenties zijn onmisbaar geworden voor het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Maar liefst 98 procent van de senior managers in het bedrijfsleven en bij de overheid in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika geeft aan dat digitale competenties essentieel zijn voor onder andere de omzetgroei, de servicekwaliteit, het waarmaken van de bedrijfsmissie, de winstgroei plus kostenreductie en de klanttevredenheid. Toch ziet 56 procent van hen een aanzienlijke kloof tussen de digitale competenties en de digitale prestaties.

Dit leert een onderzoek onder meer dan 500 senior managers in het bedrijfsleven en bij de overheid, afkomstig uit Noord-Amerika, de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika en de regio Azië en Pacific. Het is uitgevoerd door onderzoeksorganisatie Economist Intelligence Unit in opdracht van technologiebedrijf Riverbed. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Benchmarking competencies for digital performance’.

Kloof tussen digitale competenties en digitale prestaties

De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:

  • 98 procent van de EMEA-respondenten geeft aan dat digitale competenties belangrijk zijn voor het bereiken van specifieke bedrijfsdoelstellingen.
  • Toch bestaat er een aanzienlijke kloof tussen de digitale competenties en de digitale prestaties. Volgens 56 procent van de EMEA-respondenten heeft zijn organisatie moeite met het behalen van belangrijke doelstellingen omdat essentiële digitale competenties ontbreken. Een nog groter deel (67%) zegt dat deze kloof een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring.
  • IT-afdelingen moeten zich blijven ontwikkelen om de digitale transformatie bij te houden. Voor 78 procent van de wereldwijde high-performance-organisaties zijn modernisering en transformatie van de IT-infrastructuur de belangrijkste digitale competenties voor het behalen van doelstellingen.

Vaardigheden die helpen de digitale prestaties te verbeteren

Het onderzoek heeft zich gefocust op het bepalen van gedragingen, vaardigheden en skills die organisaties helpen hun digitale prestaties te verbeteren en uiteindelijk hun doelstellingen te behalen. Het onderzoek gaat gepaard met een assessmenttool voor digitale competenties, waarmee gebruikers de competenties en prestaties van hun organisatie kunnen vergelijken met alle deelnemers aan het onderzoek.

Bedrijven bewust van de noodzaak van de digitale transformatie

Het onderzoek onthult een gedeeld bewustzijn onder bedrijven dat de digitale transformatie noodzakelijk is om hun doelstellingen te behalen en om concurrerend te kunnen blijven. Toch geeft 56 procent van de EMEA-organisaties aan moeite te hebben om deze belangrijke doelstellingen te behalen doordat digitale competenties ontbreken – een lager percentage dan organisaties in de APAC-regio (61%). 67 procent van de EMEA-respondenten zegt dat de kloof tussen digitale competenties en digitale prestaties een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring. Dat verklaart waarom bijna de helft van de respondenten aangeeft dat het management van de digital experience verbeterd moet worden.

Belang onderkend ondanks ontbreken van zinvolle resultaten

Het centrale belang dat bedrijven hechten aan betere digitale competenties bestaat ondanks het feit dat sommige bedrijven hiermee nog geen zinvolle resultaten hebben behaald. 31 procent van de ondervraagde EMEA-organisaties geeft aan enkel neutrale of niet-meetbare voordelen te hebben behaald van de digitale strategie. Dit probleem is met name groot in de gezondheidszorg, waar slechts 56 procent van de respondenten wereldwijd het voordeel ziet van digitale strategieën, in vergelijking met 74 procent in de retailbranche.

Essentiële rol voor IT in het dichten van de competentiekloof

Om deze competentiekloof te dichten, speelt IT een essentiële rol. Organisaties zijn zich er bewust van dat IT flexibel moet zijn. 78 procent van de high-performers wereldwijd noemt het moderniseren van de IT-infrastructuur en de transformatie als de belangrijkste digitale competenties voor het behalen van doelstellingen. Daarnaast kan betere communicatie en samenwerking tussen IT en de rest van de organisatie – waar digitale competenties schaars kunnen zijn – de digitale performance en gebruikerservaring significant verbeteren.

Bredere aanpak voor de ontwikkeling van digitale competenties

High-performers vinden een continue focus ook onmisbaar. 57 procent van deze bedrijven zet zich volledig in voor het verbeteren van alle digitale competenties, tegenover 46 procent van de andere bedrijven. In tegenstelling tot andere respondenten gebruiken high-performers een bredere aanpak voor de ontwikkeling van digitale competenties, zoals het opzetten van een breed opgezet centre of excellence voor digitale competenties of het aanstellen van een chief digital officer.

Consensus over belang van de verbetering van digitale competenties

“Het onderzoek toont een duidelijke consensus onder de respondenten dat het verbeteren van digitale competenties essentieel is om de resultaten van een organisatie te verbeteren, zelfs al zien sommigen van hen hier nog niet de resultaten van”, duidt Robert Powell, editorial director bij EIU. “Toch is de les onder de best presterende bedrijven duidelijk: aarzel niet, moedig interne samenwerking aan en blijf altijd over je schouder kijken, zelfs al heb je het gevoel dat je vóór loopt op je concurrenten.”

Urgentie van de digitale transformatie voor het behalen van doelstellingen

“Het onderzoek laat zien dat organisaties zich bewust zijn van de urgentie van de digitale transformatie voor het behalen van hun doelstellingen”, stelt Bas Bremmer, director Benelux bij Riverbed. “Toch hebben veel organisaties er moeite mee om deze te behalen door het gebrek aan digitale competenties. Organisaties moeten hun digitale prestaties op de rit krijgen, aangezien het onderzoek ook aantoont dat toonaangevende organisaties hun concurrenten een stap voor kunnen blijven door te investeren in het moderniseren van IT-infrastructuur en in tools om de gebruikerservaring te meten, monitoren en verbeteren.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de digitale marketing voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie