Naar inhoud

Gebrek aan digitale vaardigheden belemmert de voortuitgang

Technologieën blijven zich constant ontwikkelen en de ene technologie heeft nog mooiere effecten op de maatschappij dan de andere. Maar de menselijke factor blijft cruciaal in de digitale transformatie en kan zeker een barrière vormen voor een succesvolle transitie. Nederlandse managers zien minder digitaal-vaardige collega’s namelijk als belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om deze reden te ergeren aan een gebrek aan digitale vaardigheden.

Dit blijkt een onderzoek over digitale vooruitgang en digitale vaardigheid, waarvoor 467 managers aan de tand zijn gevoeld. Diverse generaties managers die werkzaam zijn in organisaties met verschillende groottes zijn geïnterviewd. De studie is uitgevoerd in opdracht van IT dienstverlener Ictivity. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Tijd voor digitale volwassenheid – Een onderzoek naar de status van de digitale vooruitgang bij Nederlandse bedrijven’.

Beperkte digitale vaardigheid leidt tot ergernissen

Gebrek aan digitale vaardigheden op de werkvloer leidt onder managers ook tot andere ergernissen. Naast het belemmeren van de digitale vooruitgang, stoort 37 procent zich aan collega’s die door een beperkte digitale vaardigheid langer doen over processen. Ook ervaart een derde van de managers het mislopen van essentiële informatie en moeite met het gebruiken van nieuwe technologieën als ergernis. Daarnaast gaat volgens een derde van de managers de kwaliteit van het werk erop achteruit wanneer het niveau van de digitale skills te laag is.

Zicht op digitale vaardigheid

Managers zijn het er dus over eens dat beperkte digitale competenties gevolgen hebben. Om hier iets aan te doen moet er allereerst zicht komen op de digitale vaardigheid van collega’s. 30 procent van de managers geeft namelijk aan dat zij hier niet van op de hoogte te zijn. De verantwoordelijkheid voor het verbeteren van deze vaardigheden wordt daarnaast lang niet altijd genomen door organisaties. 42 procent ziet hier ruimte voor verbetering. Opvallend is dat managers wel een groot vertrouwen hebben in hun eigen kunnen op het gebied van IT. Maar liefst 66 procent van de managers vindt zichzelf voldoende digitaal-vaardig. Slechts 8 procent heeft het gevoel over te weinig digitale vaardigheden te beschikken.

Digivaardigheid als drijfveer voor digitale vooruitgang

“Niet alleen budgetten en tijd zijn belangrijk voor digitale vooruitgang – het valt of staat met de digivaardigheid van de medewerkers”, stelt Wilbert van Beek, commercieel directeur bij Ictivity. “Zij zijn immers de mensen die nieuwe technologieën moeten aanwenden om de organisatie vooruit te helpen. Het is daarom van belang medewerkers hierin te ondersteunen middels een passend adoptieprogramma. Focus op de gebruiker om de maximale waarde te halen uit IT.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ictivity.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie