Naar inhoud

Gebrekkige toegang tot data matigt omzet financiële instellingen

Managers bij financiële instellingen bevestigen dat toegang tot data op basis van selfservice bijdraagt aan een hogere omzet en klanttevredenheid. Vier op de vijf managers (83%) denkt dat een bedrijfsbrede beschikbaarheid van financiële data en klantdata de jaaromzet van hun onderneming met minstens vijf procent verhoogt. Toch biedt minder dan een op de vijf financiële instellingen al hun afdelingen en teams een consistente toegang tot informatie en data.

Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Qlik, aanbieder van visual analytics, en WSJ. Insights, de tak voor contentmarketing binnen de advertentieafdeling van The Wall Street Journal, onder ruim 300 managers bij financiële dienstverleners uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De respondenten zijn evenredig verdeeld over de bancaire sector, de kapitaalmarkt en de verzekeringswereld.

Van data naar informatie

Managers geven aan dat hun analytische bedrijfsfunctie 'uiterst effectief' is als het gaat om het vastleggen van klantgegevens (86%) en het beveiligen van data (80%). Desondanks geeft bijna de helft van de respondenten (49%) aan dat zij geen inzicht hebben in wie precies welke informatie nodig heeft. De respondenten ervaren ook een aantal uitdagingen als het gaat om het beschikbaar maken van data voor meerdere teams en afdelingen.

Compatibiliteit systemen

Een van die interne uitdagingen is dat informatie verspreid is opgeslagen in ongelijksoortige systemen die vaak niet met elkaar compatibel zijn. 42 procent van de managers noemt dit als belangrijkste uitdaging. Andere obstakels zijn het verlies van bedrijfskritische informatie als gevolg van gebrekkige communicatie (43%) en dat data onvoldoende wordt gezien als een gemeenschappelijk bedrijfsmiddel (41%).

Relevantie gegevens

Andere belangrijke onderzoeksresultaten zijn:

  • Banken lopen achter op andere financiële instellingen wat betreft inzicht in wie precies welke informatie nodig heeft (45% versus 55%).

  • Respondenten uit de verzekeringsmarkt geven vaker aan dat hun organisatie data uit meerdere bronnen verzamelt en dat medewerkers daar toegang tot hebben (46% versus 38% van respondenten in andere sectoren). Desondanks zijn zij het minst geneigd om te zeggen dat hun organisatie alle afdelingen toegang geeft tot relevante informatie en data (14% versus 20%).

  • Kleine bedrijven hebben vaker last van praktische problemen rond de interne communicatie, interoperabiliteit van systemen, complexiteit van informatie en een gebrek aan standaarden.

  • Grotere bedrijven hebben het meest te maken met organisatorische vraagstukken, zoals problemen rond het eigendom van data, training van eindgebruikers en de verantwoordelijkheden van het senior management.

Complexiteit en snelheid

Financiële instellingen bevinden zich wat analyse betreft in de 'perfect storm'”, aldus Duncan Ash, senior director, global financial services bij Qlik. “Zij hebben te maken met een grote complexiteit en hoeveelheid aan data, terwijl de business in rap tempo nieuwe vragen heeft die snel antwoord behoeven. De bedrijven die in staat zijn om het snelst te reageren in een volatiele markt, zullen het meest profiteren van datagedreven beslissingen. Hiervoor zijn business- en IT-teams nodig die in cohesie samenwerken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie