Naar inhoud

Gebruik artificial intelligence wordt de standaard in Europa

Stapsgewijs wordt artificial intelligence (AI) de technologische standaard voor het Europese bedrijfsleven. Bijna twee derde van de ondernemingen in Europa (62%) maakt inmiddels actief gebruik van een vorm van artificiële intelligentie of is hiermee aan het testen. Hoewel de aanpak per sector verschilt, is het voor organisaties nog steeds van cruciaal belang om hun IT-omgevingen te optimaliseren voor optimale implementatie.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.100 IT-managers van organisaties met 5.000 tot 50.000 werknemers uit acht Europese landen. Het is uitgevoerd door onderzoeksinstituut Research in Action in opdracht van aanbieder van datacenterdiensten Interxion, een onderdeel van Digital Realty. De respondenten zijn werkzaam in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd in het rapport ‘Artificial Intelligence in Europe’.

Routekaart voor AI-implementatie

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de routekaarten voor AI-implementaties in de komende twee jaar concreet zijn uitgestippeld. In 2022 is 33 procent van de Europese ondernemingen voornemens om artificial intelligence te gebruiken in een operationele toepassing. Daarnaast verwacht nog eens 18 procent dan verschillende AI-toepassingen te gebruiken. Ongeveer een derde (31%) geeft aan tegen die tijd te willen testen met artificiële intelligentie in zijn organisaties.

Voortgaande digitalisering samenleving

“Naarmate de samenleving steeds verder digitaliseert, groeit de belangstelling voor artificial intelligence”, stelt Giuliano Di Vitantonio, chief marketing & strategy officer bij Interxion. “De AI-revolutie is ontstaan doordat de techniek processen weet te automatiseren, nieuwe strategische inzichten kan opleveren, innovatie laat versnellen en de ervaringen van klanten verbetert. Europese organisaties beginnen de toepassingsvormen dan ook in toenemende mate te adopteren. Naarmate het gebruik van AI-toepassingen groeit, neemt ook het belang van een adequate infrastructuur toe. Die structuur is cruciaal om dergelijke applicaties naar behoren te ondersteunen.”

Vereisten voor de infrastructuur

Uit het onderzoek blijkt verder dat de infrastructuurvereisten voor een succesvolle implementatie van AI-toepassingen verschilt per industrie. Europese organisaties die actief zijn in de financiële sector, de energiesector en de gezondheidszorg richten zich bijvoorbeeld veel meer op interne oplossingen of samenwerking met regionale aanbieders (41%), terwijl de verwerkende industrie gebruikmaakt van de producten van de publieke cloudproviders (42%).

Oplossen knelpunten voor adoptie

Hoewel de benadering per industrie verschilt, is het duidelijk dat het optimaliseren van de infrastructuur van universeel en cruciaal belang is. Besluitvormers zijn op zoek naar infrastructuuroplossingen waarmee de belangrijkste knelpunten voor adoptie worden opgelost. Hierbij valt te denken aan onberekenbare kosten, de beschikbaarheid van geoptimaliseerde IT-apparatuur en de aanwezigheid van ervaren personeel. Colocatiefaciliteiten bieden ondernemingen de mogelijkheid om de kosten te beheren en tegelijkertijd de krachtige infrastructuur te leveren die nodig is om artificial intelligence grootschalig in te zetten.

Enorme rekenkracht is noodzakelijk

“De enorme rekenkracht die vereist is voor trainings- en rekenmodellen gebaseerd op artificiële intelligentie, wordt gegenereerd in ultramoderne faciliteiten die op het gebied van stroom- en koelcapaciteit zijn geoptimaliseerd”, duidt Giuliano Di Vitantonio. “De meeste organisaties zijn er niet op ingericht om zulke faciliteiten zelfstandig te bouwen en beheren. Daarom maken steeds meer organisaties gebruik van colocatiedatacenters van derden.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie