Naar inhoud

Gebruik machine learning door bedrijven verdubbelt in 2018

2018 belooft een historisch jaar voor de sectoren technologie, media en telecom te worden. Naar verwachting worden in deze branches de komende jaargetijden een aanzienlijk aantal nieuwe mijlpalen bereikt. Sommige ontwikkelingen nemen exponentiële vormen aan, terwijl andere veranderingen vrijwel onopgemerkt plaatsvinden. Zo verdubbelt het gebruik van machine learning door bedrijven en instellingen in 2018.

Verdubbeling gebruik machine learning

Dat blijkt uit het ‘2018 TMT Predictions Report’ van Deloitte. Machine learning, een vorm van artificial intelligence, is een voorbeeld van een technologie die volgens het adviesbureau in een fenomenaal tempo oprukt. Het gebruik van ML door grote en middelgrote bedrijven verdubbelt dit jaar ten opzichte van 2017, om in 2020 opnieuw te zijn verdubbeld.

“Machine learning heeft zijn kantelpunt bereikt”, zegt Jordan Bish, director strategy & operations bij Deloitte. “Vanaf nu raakt de adoptie in het bedrijfsleven in een stroomversnelling. Het belangrijkste groeigebied is dat van nieuwe halfgeleiderchips die door het gebruik van machine learning minder stroom verbruiken en tegelijkertijd sneller, flexibeler en slimmer worden.”

Zorgen over smartphone-gebruik

Smartphone-acceptatie blijft groeien. Tegen het einde van 2023 wordt verwacht dat meer dan 90 procent van de volwassenen in de ontwikkelde landen een smartphone heeft. Van de 55- tot 75-jarigen wordt dit zo’n 85 procent. De voorspelling is dat smartphone-gebruikers in 2023 gemiddeld 65 keer per dag met hun telefoon communiceren, een stijging van 20 procent ten opzichte van het verwachte gemiddelde in 2018.

De gevaren van smartphone-gebruik tijdens het autorijden zijn vandaag de dag onderwerp van een maatschappelijke discussie. De verwachting is dat mensen zich dit jaar ook meer en meer zorgen maken over de negatieve invloed van de smartphone tijdens het slapen, het lopen en het praten. De voorspelling is dat 45 procent van alle smartphone-gebruikers – en zelfs 65 procent van de 18- tot 24-jarigen – zich zorgen maakt over het te veel gebruiken van de telefoon en het gebruik in 2018 mogelijk wil beperken.

Betalen voor digitale abonnementen

Een andere gesignaleerde trend is dat consumenten meer en meer bereid zijn om te betalen voor digitale content. De voorspelling is dat 50 procent van de volwassenen in ontwikkelde landen eind volgend jaar minstens twee online-only media-abonnementen heeft. In totaal wordt geschat dat er in 2018 680 miljoen van deze abonnementen zijn, verdeeld onder 350 miljoen abonnees. Het gaat hierbij vooral om abonnementen op televisie, films, muziek en nieuws die meestal minder dan € 10,- per maand kosten.

Augmented reality een dagelijkse realiteit

Meer dan een miljard smartphone-gebruikers gebruiken in 2018 ten minste één keer augmented reality om content te creëren. AR, een speciaal effect waarmee digitale beelden worden toegevoegd aan echte beelden, is al decennia in gebruik. Maar het creëren van AR-content is pas sinds kort mainstream, zij het weliswaar in eenvoudige vorm.

“2018 wordt een belangrijk jaar voor AR, maar dat geldt zeker ook voor de jaren erna”, duidt Bish. “De belangrijkste technologieën voor AR – denk aan camera's, sensoren en processoren – verbeteren voortdurend en het aantal toepassingen groeit daardoor.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Deloitte.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie