Naar inhoud

Gebruik messaging-apps groeit stabiel verder

De populariteit van bel- en instant messaging-apps in Nederland blijft groeien. De top drie van deze apps, WhatsApp, Facebook en Facebook Messenger, laat het afgelopen jaar een stabiele groei zien voor wat betreft het aantal installaties op smartphones. Facebook Messenger staat geïnstalleerd op 57 procent van de Nederlandse smartphones, wat overeenkomt met ongeveer zeven miljoen toestellen. Deze app is daarmee de op de twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland.

Instant messaging

Dit blijkt uit de nieuwste editie van het rapport 'Dutch Apps Market' van onderzoeksbureau Telecompaper. Volgens het maandelijks gehouden onderzoek zijn de Facebook-apps vooral populair onder vrouwen, met name Facebook Messenger. De Android-gerelateerde apps Hangouts en Google+ worden juist vaker gebruikt door mannen. De apps van Facebook staan daarnaast vaker geïnstalleerd op iPhones dan op Samsung-smartphones. De algemene Facebook-app staat op 74 procent van de Nederlandse smartphones, oftewel ongeveer negen miljoen toestellen. De penetratie van WhatsApp steeg van 87 procent in februari 2015 naar 92 procent een jaar later.

Andere apps

Niet alleen bel- en instant messaging-apps laten een toenemende penetratie zien onder Nederlandse smartphone-gebruikers. Ook andere app-categorieën doen het goed, zoals muziek-apps. Uit het rapport blijkt dat steeds meer Nederlanders één of meerdere muziek-apps op zijn of haar toestel hebben staan. In februari van dit jaar had bijna de helft van de Nederlandse smartphone-gebruikers een muziek-app geïnstalleerd, tegenover 41 procent een jaar eerder.

Muziek

Muziek-apps zijn populairder bij mannen dan bij vrouwen en worden vooral vaker gebruikt door jongeren. Het gemiddelde gebruik van muziek-apps ligt op zestien dagen per maand. Dit gemiddelde gebruik ligt echter lager dan een jaar geleden, ondanks een stijging van het aantal installaties. Een mogelijke verklaring is dat nieuwe gebruikers van muziek-apps deze minder vaak gebruiken dan consumenten die deze apps al een tijdje gebruiken.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie