Naar inhoud

Gebruik van traditionele media neemt thans een grote vlucht

Wereldwijd staat het leven momenteel in het teken van het coronavirus en social distancing, ook in Nederland. In deze crisistijd willen Nederlanders vooral goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn. Voor 37 procent van hen is dat de beste beschrijving van de huidige gemoedstoestand. 18 procent maakt zich met name zorgen over zichzelf en hun naasten. De behoefte aan goede informatie is ook zichtbaar in het mediagedrag.

Zo worden gemiddeld 2,5 informatiebronnen geraadpleegd en is de betrouwbaarheid van die bronnen belangrijker dan ooit. Hetzelfde gaat op voor merken. Nederlanders vinden dat die het dagelijkse leven zoals dat er nu uitziet, gemakkelijker moeten maken. Ook vinden ze dat bedrijven de coronacrisis niet mogen misbruiken voor eigen gewin.

Dat blijkt uit een grootscheeps onderzoek onder 25.000 consumenten in 30 landen – waaronder Nederland – naar de wijze waarop de uitbraak van het coronavirus hun dagelijks leven beïnvloedt. Het is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar. De bevindingen van de Nederlanders zijn vastgelegd in het rapport ‘COVID-19 Barometer: Wave 1 results for The Netherlands – Consumer Evolution and Brand Implications’.

Veranderd mediagedrag wereldwijd

Duidelijk zichtbaar is dat de wereldwijde mediaconsumptie over alle in-home kanalen groeit nu de coronacrisis aan hevigheid wint. Het internetgebruik is wereldwijd gemiddeld met 70 procent toegenomen en in Nederland is dat netto 34 procent. Het televisiekijken is met 63 procent gestegen en in Nederland met netto 39 procent. En het gebruik van social media is 61 procent hoger dan gewoonlijk. In Nederland is een netto toename te zien in het gebruik van social media van 26 procent.

Het mediagedrag overal ter wereld verandert als gevolg van de coronacrisis.

Enorme behoefte aan virtueel contact

Daarnaast is een enorme toename zichtbaar in het gebruik van álle messaging platforms, geen enkel kanaal uitgezonderd. Wel is te zien dat in alle stadia van de pandemie WhatsApp met gemiddeld 40 procent het sterkst groeit van alle apps voor social media. Mensen willen graag virtueel verbonden blijven nu dat fysiek minder kan. In Spanje brengen mensen maar liefst 76 procent meer tijd door op WhatsApp, in Nederland is dat 34 procent meer. Op Facebook wordt wereldwijd gemiddeld 37 procent meer tijd doorgebracht en in Nederland is dat 24 procent meer. Het gebruik van Instagram is in Nederland ook 15 procent hoger dan gewoonlijk.

WhatsApp profiteert het meest van de grote behoefte aan virtueel contact.

Vertrouwen in traditionele media

In deze crisis is te zien dat mensen lang niet alle informatiebronnen evenzeer vertrouwen als ze op zoek zijn naar nieuws over het coronavirus. 52 procent van de mensen wereldwijd vindt dat de traditionele nationale nieuwskanalen – televisie en krant – thuishoren in de top 3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus. In Nederland is dat zelfs 55 procent.

Daarnaast raadplegen Nederlanders het vaakst de eigen huisarts en websites van de overheid als ze op zoek zijn naar betrouwbare informatie. Zij raadplegen gemiddeld 2,5 bronnen als ze op zoek zijn naar informatie over het coronavirus. Social media worden wereldwijd door slechts 11 procent van de mensen als betrouwbaar aangemerkt als het gaat om het vergaren van informatie over het virus.

Traditionele nationale nieuwskanalen worden het meest geraadpleegd.

Consumentenverwachtingen van merken

Consumenten over de hele wereld verwachten van merken eerst en vooral dat ze goed voor hun eigen medewerkers zorgen. 78 procent van de respondenten wereldwijd zegt dat merken op de gezondheid van hun medewerkers moeten letten. Verder vindt 62 procent dat bedrijven flexibel werken mogelijk moeten maken.

Wereldwijd vinden consumenten dat merken vooral goed voor hun medewerkers moeten zorgen.

Geen behoefte aan advertentiestop

Mensen vinden niet dat merken moeten stoppen met adverteren, want slechts 8 procent noemt dit een prioriteit voor bedrijven. Veel merken overwegen echter wel om helemaal te stoppen met adverteren om zo op kosten te besparen. Eerder onderzoek van Kantar laat zien dat als een merk zes maanden niet op tv te zien is, dit kan leiden tot bijna 40 procent minder total brand communication awareness en dat kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten.

Mensen vinden niet dat merken moeten stoppen met adverteren.

Do’s & don’ts voor adverteren in coronatijd

Van de merken die blijven adverteren, verwacht een ruime meerderheid van de consumenten wel dat die reclame een positieve bijdrage levert aan de huidige samenleving:

  • Consumenten willen dat merken laten zien hoe bruikbaar ze in het nieuwe dagelijkse leven zijn. Wereldwijd geldt dat voor 77 procent van de mensen en in Nederland is dat 70 procent.
  • Consumenten willen dat merken laten zien hoe ze met actuele situatie omgaan. Wereldwijd geldt dat voor 75 procent van de mensen en in Nederland is dat 61 procent.
  • Consumenten willen dat merken een geruststellende toon aanslaan in hun reclame-uitingen. Wereldwijd geldt dat voor 70 procent van de burgers en in Nederland is dat 60 procent.

Er zijn ook enkele valkuilen die merken maar beter kunnen vermijden bij het adverteren tijdens deze pandemie:

  • Merken moeten de coronacrisis niet uitbuiten om zich te promoten. Dat geldt wereldwijd voor 75 procent van de mensen en in Nederland is dat 74 procent.
  • Merken dienen humor uit de weg te gaan. Wereldwijd geldt dat voor 40 procent van de mensen en in Nederland is dat 30 procent. Hierbij dient wel te worden aangetekend dat Nederlanders op dit punt een ander beeld laten zien dan inwoners van sommige andere landen. Zo geeft 30 procent van de Nederlanders aan dat humor zeker nog mag, maar dat je bij het inzetten van humor nu wel heel erg op de toon moet letten.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie