Naar inhoud

Gebruik van zoekmachine-optimalisatie in de nieuwe realiteit

Door de COVID-19-pandemie is het belang van e-commerce vergroot, werken en vergaderen we massaal op afstand en is de behoefte aan betrouwbare informatie plus een optimale gebruikservaring steeds groter. Voor zoekmachine-optimalisatie is het essentieel hoe Google – veruit de grootste zoekmachine ter wereld – omgaat met de veranderende behoeften tijdens én na de pandemie en welke rol algoritmes en artificiële intelligentie in 2021 spelen.

In het zoekgedrag in het online domein is het effect van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen in ieder geval heel duidelijk terug te zien. Begin maart 2020 is er in Nederland een sterke daling zichtbaar geweest in de zoektocht naar reizen en restaurants, maar juist een sterke toename voor het laten bezorgen van eten en producten. Op dit moment – tijdens de tweede golf – is in dit land opnieuw een duidelijke trendverschuiving te zien.

SEO in de nieuwe realiteit

De cruciale vraag is dan ook hoe je jouw website blijvend vindbaar en zichtbaar laat zijn in de nieuwe realiteit. Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een online platform dat copywriting as a service biedt – is daarvoor in gesprek gegaan met maar liefst 22 experts op het gebied van search engine optimization (SEO). Dit zijn de zes belangrijkste tips die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Tip 1: Zet vol in op betrouwbare informatie

“Het duidelijk te zien dat zoekmachines kritischer worden op de websites die ze crawlen”, stelt Nathan Veenstra van Optimus Online. “Door COVID-19 zijn er veel mensen die kansen zien om op een slimme – of zelfs schimmige – manier online geld te verdienen. Daarnaast is er veel desinformatie op het wereldwijde web te vinden. Google, Bing en de andere zoekmachines doen beter hun best om te filteren op de betrouwbaarheid van de informatie en de websites die ze crawlen plus indexeren.”

“Voeg daarom structured data aan je websites toe”, adviseert Vincent Velema van Snakeware. “Zo maak je correcte data eenvoudig beschikbaar. Dat is goed voor Google en goed voor consumenten. Optimaliseer jouw website met structured data. Zo krijg je het vertrouwen van je klanten en prospects. Je staat immers voor wat er staat!”

Tip 2: Word een autoriteit in je vak

“Mede door de pandemie is Google nog conservatiever geworden”, duidt Romano Groenewoud van SEO Geek. “Dit geldt vooral bij zoekopdrachten waar het gaat over zogenoemde YMYL-pagina’s – your money or your life. Voor dergelijke sites – veelal in de financiële of medische sectoren – zijn geweldige content en een linkprofiel waar je u tegen zegt niet langer redenen genoeg om hoog in Google te ranken. Je moet echt een autoriteit zijn, ook buiten het web. Dat betekent een instituut dat mensen kennen, zoals een gezondheidscentrum. Dergelijke partijen wil Google bovenaan in de ranking tonen. Een echte autoriteit word je alleen door jarenlang waardevolle content te delen en ook offline prominent aanwezig te zijn.”

Tip 3: Publiceer meer content online

“Veel bedrijven gebruiken de COVID-19-tijd om er goed voor te staan en organisch vindbaar te zijn als het allemaal weer normaal wordt”, aldus Nicole Barink van Team Nijhuis. Romano Groenewoud heeft daar een aanvulling op: “Let er daarbij wel op dat Google steeds beter in staat is om goede en leesbare teksten te herkennen en te belonen met een goede ranking. Dus echt goede teksten – dat wil zeggen origineel, goed leesbaar en relevant – winnen het op termijn in de Google-ranking.”

Tip 4: Investeer in personalisatie en persoonlijk contact

“Momenteel zijn personalisatie en persoonlijk contact belangrijker dan ooit”, kenschetst Patrick Heijmans van Webwinkel Community. ”Als gevolg van COVID-19 shoppen steeds meer mensen online. Wat ik echter eigenlijk nog steeds mis bij de meeste bedrijven, is het persoonlijke contact. Dus bel, skype of app een klant even. Die persoonlijke kaart bij een bestelling of even dat telefoontje is in deze tijd belangrijker dan ooit.”

Tip 5: Vervang zakelijke ontmoetingen met online mogelijkheden

“Door het besmettingsgevaar met het coronavirus zijn er veel minder ontmoetingen”, zegt Eline van Tongeren van Lead Today. “Je gaat of kunt even niet meer naar een fysiek event of een borrel. Dat maakt het een stuk moeilijker om je zakelijke netwerk uit te breiden. En laat dat nou nét zijn waar veel organisaties normaal gesproken een aanzienlijk deel van hun klanten vinden. Zij zien daardoor nu eerder het nut om in SEO te investeren.”

Tip 6: Help Google om het internet schoon te houden

“Google streeft ernaar om alles uiteindelijk algoritmisch – zonder menselijke inbreng – op te lossen”, vertelt Romano Groenwoud. “In het verleden was het mogelijk om websites die de Google-richtlijnen overtraden te rapporteren. Het manual actions team bekeek dan handmatig de overtreders en bestrafte hen eventueel. Google werkt niet langer zo. Rapporteren kan nog wel, maar de meldingen worden nu doorgegeven aan de ingenieurs van Google die aan de algoritmes sleutelen.”

“Zij nemen de rapporten tot zich en schaven de algoritmes bij, zodat het eventuele voordeel van de valsspelers teniet wordt gedaan. Het internet is in 2020 simpelweg te groot geworden om politieagentje te spelen in alle thema’s, talen en uithoeken van het web. Google moet het probleem dus – met onze hulp – wel algoritmisch tackelen.”

Hoe optimaliseer je jouw website voor de cruciale factoren expertise, authoritativeness & trustworthiness (EAT) in het Google-algoritme?

Meer tips voor SEO in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ’26 SEO-trends voor het ‘nieuwe normaal’ van 2020 (volgens 22 experts)’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je organische zoekresultaten verbeteren? Dan is de tweedaagse training SEO wat voor jou!

  • In 2 dagen leer je search engine optimization (SEO) in te zetten voor een betere vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten.
  • Tijdens de training leer je een praktische SEO-strategie op te stellen op basis van analyses van onder andere zoektermen.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie