Naar inhoud

Gebruikerservaring nog vaak onderschat bij ontwikkeling apps

Mobile first, het is een kreet waar eenieder patent op lijkt te hebben gevraagd. Vast staat evenwel dat in de wereld waar een smartphone gezien mag worden als de persoonlijke computer mobiliteit een belangrijke thema is. Mobiele applicaties kunnen de consument vrijwel op elk moment en elke plek bereiken. Maar vast staat ook dat veel apps sneuvelen in de massale wedloop naar die consument. De elite van de ontwikkelaars van apps in Nederland geven hun visie.

Toekomst mobiele applicaties

Op de recent gehouden meeting “DDMA Mobile Elite” hebben de toonaangevende ontwikkelaars van mobiele producten hun licht laten schijnen over de toekomst van mobiele applicaties. Het gezelschap bestaat uit ondernemingen, online uitgevers, partijen actief in de e-commerce en bureaus die mobiele applicaties vormgeven. Wat kunnen we leren van onder andere KLM, Eneco, T-Mobile, ABN AMRO, Marktplaats, Sanoma, Blendle, aFrogleap en Sharewire?

Uitdagingen van maken van apps

Het doel van de sessie is het in kaart brengen van de uitdagingen gedurende het creëren, ontwikkelen en onderhouden van apps. Denk hierbij aan topics als design en user experience, aanpassingen in het privacybeleid, betrokkenheid van de medewerkers in content, creatie en sales tot aan de steun vanuit de stakeholders binnen bedrijven. De groep wil zes bevindingen met de sector delen.

De zes belangrijkste inzichten

1. De mobiele toekomst vraagt van alle bedrijven een ‘service design thinking approach’. Het belang van user experience (UX) wordt echter door de elite en door het management van bedrijven nog vaak onderschat.

2. Alle aanwezigen werken met een agile methodiek. Genoemd worden SCRUM maar ook Kanban. Buiten de development-teams is dit nog niet de standaard. Voor een succesvol SCRUM-proces moet het team beschikken over een product owner met een duidelijk mandaat.

3. Om een IT-afdeling snel klaar te stomen voor de toekomst die beheerst zal gaan worden door apps, is het belangrijk ontwikkelaars snel om te scholen naar allround app-ontwikkelaars. Een Java- web-ontwikkelaar kan binnen 6 maanden leren een goede native app te bouwen. Bij voorkeur heeft een organisatie ontwikkelaars in dienst die zowel apps voor iOS als voor Android kunnen bouwen.

4. Snelle gestroomlijnde communicatie tussen ontwikkelaars, designers en alle stakeholders is essentieel. Jira en Slack zijn hierbij de meest gebruikte conversatietools binnen de mobile elite. Trello is opkomend.

5. Voor bijna alle grote projecten wordt automated testing toegepast, met bijvoorbeeld Calabash. Dit is essentieel om snel te kunnen acteren en regelmatige releases te kunnen garanderen. De experts adviseren altijd een bug tracker in de app te implementeren om, naast alle automated testing en user group testing, onvoorziene bugs eruit te halen.

6. De experts spotten goede ontwikkelaars door middel van hackatons, intern scouten, programma's voor young professionals en stagetrajecten. Goede ontwikkelaars bind je aan je organisatie door ze te omringen met inhoudelijk sterke collega’s en ze te belasten met een groter doel of uitdaging. Dit laatste weegt zwaarder dan een dik salaris.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie