Naar inhoud

Gedegen doelgroepanalyse cruciaal voor jouw ondernemingsplan

Een ondernemingsplan opstellen is voor startende ondernemers één van de essentiële taken. Dit is namelijk het plan waarop jij jouw business bouwt en waarin de belangrijkste pijlers staan van jouw onderneming. Het is het plan van aanpak dat jou uiteindelijk kan leiden naar succes. Onderdeel van dit draaiboek is de doelgroepanalyse. Gek genoeg wordt deze analyse door ondernemers nog weleens onderschat. En dat is zonde.

Daarom is dit een uiteenzetting over het belang van een gedegen doelgroepanalyse. Ga je voor succes, sla deze stap in jouw ondernemingsplan dan zeker niet over.

Van klanten naar kopers met een gedegen doelgroepanalyse

Wie zijn mijn klanten? De kans is groot dat jij jezelf deze vraag al hebt gesteld. Maar hoe goed heb jij je doelgroep écht in beeld? Heb je een specifiek antwoord op deze vraag geformuleerd? Het loont om tijd te besteden aan dit onderdeel van jouw ondernemingsplan. Een goed inzicht in de wensen van jouw klanten betekent immers dat jij van de klanten kopers kunt maken. Een veelgemaakte fout van beginnende ondernemers is het niet willen uitsluiten van potentiële klanten.

Veel ondernemers richten zich hierdoor op een te brede doelgroep en nemen het risico onopvallend te blijven voor klanten die er echt toe doen. Ga daarom even terug naar de basis. Welk probleem lost jouw bedrijf op en wie heeft hier het meeste baat bij? Dit zijn de specifieke kopers van jouw product. Zij vormen de doelgroep die al jouw aandacht verdient.

De doelgroep effectief bereiken met klantinzichten

Even belangrijk als de vraag wie de klanten of kopers van jouw product of dienst zijn, is waar deze klanten zijn. Kortom, hoe bereik je jouw doelgroep? Ook deze vraag beantwoord je door het goed uitvoeren van een analyse van deze specifieke groep. Zo kom je bijvoorbeeld te weten of jouw klanten zich voornamelijk offline of online bevinden en of zij graag worden aangesproken in de u-vorm of in de jij-vorm. Zodoende bepaal je met de doelgroepanalyse ook grotendeels hoe jij het beste jouw bedrijfsactiviteiten kunt indelen.

Hoe kan ik mijn product het beste in de markt zetten? En waar kan ik het beste adverteren? Dat zijn vragen die je eenvoudig kunt beantwoorden met de wensen van de potentiële klanten in jouw doelgroep in je achterhoofd. Hoe beter jij de klanten begrijpt, des te groter is de kans dat jouw oplossing hen ook daadwerkelijk bereikt. We kunnen dan ook niet genoeg benadrukken dat de groei van jouw onderneming begint bij een gedegen doelgroepanalyse.

Bekijk ook eens dit stappenplan om je eigen bedrijf op te zetten.

Jeroen Coenen is eigenaar van adviesbureau Credo Ondernemingsplan.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie