Naar inhoud

Geen vruchtbare grond voor innovatie in Nederland

Binnen Nederlandse organisaties ontbreekt veelal de voedingsbodem voor innovatie. Dat is de harde conclusie die getrokken kan worden uit de Erasmus Ondernemerschapsindex 2014. Maar liefst 40 procent van het Nederlandse bedrijfsleven krijgt een onvoldoende voor hun mate van ondernemerschap. Met name binnen de bouw, dienstverlenende sectoren en de industrie is niet genoeg aandacht voor innovatieve ontwikkelingen.

Ondernemingen scoren ongekend laag op de bereidheid risico te nemen, uitdagende projecten aan te gaan en proactief te handelen. Het ondernemerschap mag dan wel als topprioriteit zijn verheven op de sociaaleconomische agenda, Nederlandse bedrijven lijken niet in staat deze ambitie te realiseren. Hoewel het aantal starters al jaren hoog ligt, wordt verdere groei belemmerd door het gebrek aan ambitie en visie over de lange termijn om voortdurend nieuwe producten te lanceren of nieuwe markten te betreden.

De Erasmus Ondernemerschapindex is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar entrepreneurship onder Nederlandse bedrijven, uitgevoerd door de Rotterdam School of Management, Erasmus University, in samenwerking met het Erasmus Centre for Enterpreneurship. De research staat onder leiding van Justin Jansen, hoogleraar ondernemerschap. Hij voorziet stagnatie in innovatieve ontwikkelingen indien niet tot snelle actie en verandering van instelling wordt overgegaan.

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemende organisaties tot 75 procent meer groei realiseren in het aantal nieuwe producten en diensten die worden ontwikkeld. Daarnaast is een productiviteitsstijging zichtbaar binnen deze organisaties van 34 procent. “Dat is een interessante uitkomst”, zegt Jansen. “Het laat zien dat ondernemerschap niet de productiviteit in de weg staat. Sterker nog, het geven van verantwoordelijkheid aan medewerkers en het stimuleren van een ondernemende houding en participatie binnen het besluitvormingsproces zorgen voor een slimmere uitvoering van werkzaamheden. Daarnaast leidt het tot een versnelde omzetgroei en een groter marktaandeel.” Vergelijking met voorgaande onderzoeken leert dat het effect van ondernemerschap op het bedrijfsresultaat meer dan verdubbeld is. “”Veel ondernemers staan thans voor een zeer uitdagende keuze die de toekomst van hun bedrijf bepaalt”, aldus Jansen. “Of ze gaan hun organisatie fundamenteel herzien om het ondernemerschap te laten floreren en de resultaten duurzaam te verbeteren. Of het blijft een kwestie van aanmodderen en overleven.”

Veel organisaties blijken nog steeds op een traditionele manier te worden aangestuurd. Werknemers hebben eenzelfde profiel en het innovatieproces wordt formeel aangestuurd met duidelijke hiërarchische verhoudingen. Andere organisatieprincipes zijn noodzakelijk voor serieus ondernemerschap. Volgens Jansen is meer diversiteit binnen organisaties gewenst. Met verregaande autonomie voor medewerkers en de introductie van zelfsturende teams. En het aansturen van innovatieprojecten op basis van snelle terugkoppeling en leervermogen. “In hoeverre ondernemerschap wordt omarmd en gedragen, hangt in sterke mate af van de top binnen organisaties”, stelt Jansen. “Lef is vereist voor de ontwikkeling van een vooruitstrevende visie. En voor het afstaan van macht en invloed aan medewerkers. Dit vraagt de kunst om onzekerheid te accepteren. En echt vertrouwen in de capaciteiten van de medewerkers. Zonder fundamentele veranderingen in de denkbeelden van veel managers zal ondernemerschap niet van de grond komen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie