Naar inhoud

Gemaksproducten als maaltijdboxen populair door thuiswerken

De Nederlandse samenleving is als gevolg van de uitbraak van het coronavirus enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen – zoals cafés en restaurants – zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken. Zo wordt er minder gereisd, werkt iedereen zoveel mogelijk thuis en wordt het afgeraden om thuis meer dan zes bezoekers te ontvangen. Mensen zijn dan ook meer thuis en bevinden zich minder op werkplekken of bijvoorbeeld bus- en treinstations. Dit alles heeft duidelijke gevolgen voor de sector food, waar gemak voor consumenten nu meer dan ooit vooropstaat.


Hogere afzet voor bedrijven die aan supermarkten leveren

De impact van COVID-19 op de sector food heeft twee gezichten, zo kun je opmaken uit het onderzoeksrapport van ’Type afzetkanaal blijkt voor foodsector cruciaal’ van ABN AMRO. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan – offline en online – supermarkten, terwijl ondernemingen die de horeca bedienen een stevige krimp moeten incasseren. De invloed van de pandemie wordt in de foodsector dan ook sterk bepaald door het type afzetkanaal. De uitgaven in supermarkten hebben recordhoogtes bereikt en zijn ook in juni, juli en augustus 2020 op een hoger niveau gebleven dan een jaar geleden. Partijen die aan supermarkten leveren, kunnen minstens tot 2021 rekenen op een hogere afzet. De branche aardappelen, groente en fruit laat dit jaar (+1%) én volgend jaar (+2%) groei zien, mede door de sterke stijging van verkopen in supermarkten.

Omdat consumenten meer thuis zijn, hebben gemaksproducten – zoals verspakketten en maaltijdboxen – gretig aftrek gevonden. Sinds mei zijn de uitgaven aan maaltijdboxen verdubbeld. De verkoop van gemaksproducten die vooral onderweg worden geconsumeerd – zoals kant-en-klaarmaaltijden – is juist gedaald. Ook de verkopen van zuivelproducten – zoals yoghurt, melk en toetjes – zijn in supermarkten sterk toegenomen. Dit heeft de daling van de uitvoer van zuivel echter niet gecompenseerd, waardoor de zuivelvolumes in 2020 2 procent krimpen. Voor de gehele sector food ligt dit jaar een omzetdaling van 4 procent in het vooruitzicht. De verwachting is dat dit in 2021 slechts ten dele goedgemaakt wordt (+2%).

Vlees- en drankenindustrie zwaarst getroffen

De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5%). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk is afgenomen, is een belangrijke afzetmarkt weggevallen. Bovendien is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca is weggevallen, is de uitvoer in april en mei met maar liefst 17 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden.

Verwacht wordt dat voor deze branche in 2021 weer sprake is van groei (+3%). De grootste verliezer is de drankensector. De sterke afname van aantal verjaardagsfeestjes, huwelijken, festivals en restaurantbezoeken heeft geleid tot een terugval in de verkoop van frisdranken en alcoholhoudende dranken. De vooruitzichten voor 2020 (-8%) zijn dan ook niet positief en de verwachte stijging van 6 procent in 2021 maakt dit slechts ten dele goed.

Export foodproducten tot begin 2021 onder druk

“De coronacrisis heeft een enorme impact op de foodsector en op het consumentengedrag”, stelt Nadia Menkveld, sectoreconoom food bij ABN AMRO. “De samenleving is als gevolg van de virusuitbraak enorm veranderd. Anderhalve meter afstand houden is de norm en gelegenheden waar mensen samenkomen – zoals cafés en restaurants – zijn aan strenge regels gebonden. Daarnaast zijn er andere grote maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de manier waarop mensen nu eten en drinken.”

“De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel. Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden. Hierdoor is de vraag gedaald vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en heeft de export een knauw gekregen. Gelukkig zijn de exportcijfers in juni alweer een stuk positiever geweest, maar de afzet van foodproducten in het buitenland blijft voorlopig nog onder druk staan.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie