Naar inhoud

General Motors, van autofabrikant naar mobiliteitspartner

Futuristisch lijkt het bijna. Je stapt in een auto en je wordt herkend door het systeem middels een biometrische scan. Vervolgens begint je dashboard met augmented reality je reisgegevens af te lezen. Ondertussen vertel je de auto waar je naar toe gaat en je slaat nog maar eens een krant open. Dat is toch ondenkbaar? Toch? “De eerste stappen worden eigenlijk ongemerkt nu al gemaakt naar dit toekomstbeeld.”

Van bezit naar gebruik

Dit zegt Travis Bradhurn, manager enterprise decision management bij General Motrors tijdens het evenement 'PegaWorld 2017' Met name in Europa stappen wij compleet af van het bezit van een auto en zien de flexibiliteit van bijvoorbeeld SnappCar en Greenwheels maar ook van private leaseauto’s voor de korte termijn. Het bezit van een auto gaat in de toekomst volledig op de schop.

’s Werelds misschien wel bekendste autofabrikant, General Motors, is volledig gericht op deze verandering. Voor GM is het belangrijk om als autofabrikant de noodzaak te zien van een transitie om te denken vanuit kilometers en niet vanuit auto’s. Zij zien ook dat als steeds minder mensen een auto aanschaffen dat het voor hen niet vitaal zou zijn om auto’s te blijven produceren. “Onze klanten geven steeds minder om de auto, maar meer om de reis”, aldus Bradburn.

Onze klanten geven steeds minder om de auto, maar meer om de reis.

Een unieke customer journey

Autofabrikanten hebben op zichzelf al een merkwaardige customer journey natuurlijk. Zo is het voor GM heel vanzelfsprekend om een klant ruim bij jaar niet te spreken. Want ja, bel jij General Motors op als je al een auto hebt aangeschaft? Dat is dan eerder je servicepartner of garage. Wanneer is het zinvol en wat is daadwerkelijk rendabel om met klanten te praten? De auto zelf zal een kanaal worden om voor GM een touchpoint te creëren naar de klanten toe. Voor zowel de services als informatie. Zolang het maar geen overvloed is van prikkels.

Echter, met de verandering naar een mobiliteitsprogramma worden er auto’s beschikbaar gesteld, het gaat om de tijd in de auto’s van GM en niet meer om de aanschaf. Het is een veranderende mindset richting lease. Het geeft daarnaast ook nieuwe mogelijkheden zoals een wekelijkse verandering van een auto. De ene dag een sportauto en de andere dag een zakelijke versie.

De digitale transitie van auto’s

“We zien natuurlijk al in de radio de verschillende apps. Dit zal alleen maar meer, meer en meer worden. Het is natuurlijk geweldig om je kinderen bezig te houden op de achterbank door de toegankelijke WiFi.”

Chauffeursafleiding is natuurlijk best wel een groot issue hierin. Hier is voice step wellicht het antwoord. Zelfrijdende auto’s met augmented reality worden in dit traject een steeds belangrijkere oplossing. Natuurlijk zijn we hier nog niet dichtbij, maar het is wel een mooie stap. Zogenoemde onboard hulp voor aanbiedingen en de goedkoopste benzineprijs in de omgeving, maar ook met de herkenning of informatievoorziening van je omgeving, is onderdeel van de filosofie van General Motors.

Transparant en de keuze bij de consument leggen

Opt-in services over rijgedrag is de volgende stap. Soms is het beter van niet, maar soms ook wel. Zo kun je jouw rijgedrag aan je verzekering laten zien en een goedkopere polis krijgen. Tevens heeft het ook positieve effecten op duurzaam rijgedrag.

Big data en artifical intelligence zijn natuurlijk gevoelig, maar GM is bewust van haar verantwoordelijkheid en verkoopt het daardoor ook absoluut niet. Er zijn ook zogenoemde ‘safegards in place’ om vloot te onderscheiden van personen. Dat is wel lastig met AI. Het kan patronen starten die je misschien niet wilt. “For the better good sometimes you don’t have to look.”

“Opvallend is wel dat Europa in sommige opzichten wel achterloopt ten opzichte van Amerika door de strengere regelgevingen.” Het is dus voor GM nog even wachten tot de echte innovatiekansen zich aandienen. Bradhurn heeft een sprekend voorbeeld: “Soms kunnen ouders zo beschermend zijn dat de kinderen niet de kans krijgen om goed op te groeien.”

Een ding is eigenlijk wel zeker, de auto gaat onderdeel worden van je digitale leven zonder dat je er een bezit.

De auteur is co-founder van Branders, een team van digitale architecten en vooruitstrevende ontwikkelaars.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie