Naar inhoud

Generatie Alpha stelt merken voor een communicatie-uitdaging

De volgende consumentengeneratie staat voor we het doorhebben op de stoep. Deze leeftijdscategorie is bekend als Generatie Alpha, een term die wetenschapper Mark McCrindle heeft geïntroduceerd om mensen te omschrijven die vanaf 2010 geboren zijn. Voor deze generatie is technologie zo verweven met ieder onderdeel van het leven, dat deze kinderen op een fundamenteel andere manier nadenken, leven en spelen dan iedere generatie voor hen.

Generatie Alpha

Het rapport ‘Inzicht in Generatie Apha’ geeft een beeld van de invloed van technologie op toekomstige generaties en welke verwachtingen Generatie Alpha heeft van deze technologie. Het geeft een kijkje in het brein van de consumenten van morgen en laat zien waarom merken een andere communicatieaanpak moeten kiezen. Het rapport is gelanceerd door PR- en communicatiebureau Yellow Communications en opgesteld door haar partner communicatiebureau Hotwire in samenwerking met consultancybureau Wired Consulting.

Omgang met technologie

De bedrijven hebben de handen ineengeslagen om in ieder opzicht inzicht te geven in de wensen, verlangens en behoeften van Generatie Alpha: van de dagelijkse gedachten tot de manier waarop deze generatie contact heeft met apparaten om zich heen. Uit het onderzoek blijkt dat deze jonge kinderen makkelijker met technologie omgaan dan iedere andere generatie, maar dat deze omgang met technologie mogelijk grote gevolgen heeft voor de manier waarop hun hersens werken en hoe ze de wereld beleven.

Diverse aandachtspunten

Uit het rapport komen diverse aandachtspunten naar voren:

  • Het belang van spraakbesturing. Voor Generatie Alpha is spraakgestuurde bediening van een apparaat even natuurlijk als via een touchscreen. Deze leeftijdscategorie verwacht dan ook dat apparaten reageren op spraakcommando’s.
  • Het debat over ‘schermtijd’ wordt alleen maar heviger. Voor een generatie die zo vervlochten is met technologie, lijkt te veel schermtijd niet te bestaan. Experts worden het nog niet eens over de invloed die dit heeft op de mentale gezondheid en het welzijn van Generatie Alpha. Wel geven ze aan dat het debat niet over de technologie zelf gaat, maar over de manier waarop deze wordt toegepast.
  • Het Internet of Toys komt eraan. Connected speelgoed wordt de standaard. Dat betekent dat kinderen niet alleen verwachten dat hun speelgoed op hun spraakcommando’s reageert, maar er ook van uitgaan dat speelgoed een eigen emotionele intelligentie laat zien.

Digitale toekomst

Volgens Tom Upchurch, directeur bij Wired Consulting, komt dit rapport precies op het juiste moment: “We naderen een tijdperk waarin het verschil tussen oudere en jongere generaties op het gebied van hun ervaring met technologie steeds zichtbaarder wordt. Technologie beïnvloedt onze gewoontes, onze houding en zelfs fundamentele cognitieve vaardigheden. Deze nieuwe digitale omgeving moet ontworpen worden door ouders, opleidingsinstituten, digital designers en de jongste leden van onze samenleving. Zo zorgen we ervoor dat de digitale toekomst hen verrijkt in plaats van verarmt.”

Reactieve aanpak

Om in te kunnen spelen op deze nieuwe consumentengeneratie, moeten merken voorzichtiger zijn met de wijze waarop ze Generatie Alpha benaderen. Bedrijven moeten met die generatie communiceren op de manier waarop deze leeftijdscategorie dat wil en zich daarbij vooral richten op wat de behoefte is, door bijvoorbeeld een probleem op te lossen. Dit is geen publiek dat kijkt naar een advertentie of review en het product dan later aanschaft: Generatie Alpha oriënteert zich pas wanneer dat nodig is. Zo worden merken gedwongen te kiezen voor reactieve aanpak, in plaats van proactief te adverteren.

Emotionele band

Majoy Koetsier-Juriaans, verantwoordelijk voor de public relations met consumenten bij Yellow Communications, ziet waar bedrijven het verschil kunnen maken: “Merken moeten zich richten op een emotionele band met de consument. Als je voor Generatie Alpha geen betekenis hebt, is het afgelopen. Proactieve communicatie moet gedenkwaardig zijn: iets om anderen over te vertellen. We moeten daar zijn waar Generatie Alpha is, en altijd beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Met dit rapport willen we bedrijven helpen bij hun voorbereiding op de toekomst. Zo kunnen ze hun communicatiestrategie tijdig opstellen en zijn ze goed voorbereid op de komst van de nieuwe generatie consumenten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Yellow Communications.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie