Naar inhoud

Generatie Alpha wordt krachtig beïnvloed door de technologie

Eén op de drie Nederlandse ouders gelooft dat telefoons en tablets voor kinderen belangrijker zijn dan andere bezittingen of activiteiten. Bovendien geven ouders aan dat hun kinderen hen al op 8-jarige leeftijd voorbij zijn gestreefd in hun kennis van technologie. Verder denkt 79 procent van de vaders en moeders dat het huidige gebruik van technologie door kinderen van invloed is op de latere carrière. En 70 procent van hen maakt zich zorgen over de hoeveelheid schermtijd van kinderen.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van pr- en communicatiebureau Yellow Communications, in samenwerking met haar internationale partner Hotwire. Het onderzoek maakt deel uit van een doorlopend project dat zich richt op Generatie Alpha: de nieuwe generatie die bestaat uit kinderen geboren na 2010. Met het project richten de twee partijen zich op het technologiegebruik van deze generatie, hoe deze ontwikkelingen de kinderen beïnvloeden en hoe merken met hun communicatiestrategie en communicatieaanpak daarop in kunnen spelen.

Gedrag van Generatie Alpha

Vorig jaar lanceerde Yellow, in samenwerking met Hotwire en consultancybureau Wired Consulting, een rapport waarin neurowetenschappers, maatschappelijke deskundigen en opvoedexperts lieten zien hoe technologie de nieuwe generatie vormgeeft en wat deze kinderen op hun beurt van hun omgeving verwachten. Dit jaar is gekeken naar de ouders van Generatie Alpha. Hoe voelen zij zich over de relatie die hun kinderen met technologie hebben? En hoe groot is de rol die technologie speelt in hun gezinsleven?

Het onderzoek onder 8.000 ouders in 8 verschillende landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd door onderzoeksbureau OnePoll. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Understanding Generation Alpha – Wat de ouders zeggen’. De studie laat onder meer zien hoe belangrijk telefoons en tablets voor kinderen zijn. Volgens 31 procent van de ouders zijn deze apparaten voor kinderen het meest onmisbaar, gevolgd door een dagje uit met familie of vrienden (22%), speelgoed (16%), vakanties (11%) en huisdieren (8%).

Technologie op de werkvloer

Hoewel de ouders niet per se positief zijn over het technologiegebruik van hun kinderen, zien ze wel in dat dit gebruik onmisbaar is voor de toekomstige carrière van hun kinderen – 79 procent van de ouders denkt dat kennis van technologie deze kansen positief beïnvloedt. Wereldwijd is dat 75 procent, dus de Nederlandse ouders zijn optimistisch.

Ook op andere vlakken zien ouders de voordelen van technologie:

  • 52 procent denkt dat technologie het denkvermogen van kinderen verbetert;
  • 43 procent gelooft dat ook het probleemoplossend vermogen dankzij technologie wordt vergroot;
  • 31 procent geeft aan dat kinderen dankzij technologiegebruik beter kunnen multitasken.

Wel baart het technologiegebruik ook zorgen: zo vreest 70 procent van de ouders dat het kind te veel tijd achter een scherm doorbrengt en maakt 52 procent zich zorgen over een gebrek aan lichaamsbeweging.

“Iedere ouder met jonge kinderen heeft zich weleens verbaasd over hun digitale vaardigheden – of je nu je kleuter je WhatsApps weg ziet swipen tijdens het kijken naar een filmpje op een tablet, of ze een eigen profiel op Netflix aan ziet maken”, vertelt Majoy Koetsier-Juriaans, consumer lead bij Yellow Communications. “Maar zo bijzonder is dat eigenlijk niet. Generatie Alpha heeft een geweldig potentieel en we staan nog maar aan het begin.”

“Wereldwijd realiseren steeds meer ouders zich welke voordelen technologie voor hun kinderen heeft, zeker op het gebied van carrièrekansen”, stelt Koetsier-Juriaans. “Natuurlijk moeten frisse lucht en lichaamsbeweging niet ten koste gaan van schermtijd, maar technologie is niet langer een simpel tijdverdrijf. Door technologische vaardigheden te stimuleren, geef je kinderen een voorsprong voor de toekomst.”

Nee mam, ik weet het echt beter

In alle landen waar het onderzoek is uitgevoerd, zijn ouders het erover eens dat hun kinderen veel sneller tech-savvy zijn dan zijzelf. Gemiddeld genomen verwachten ouders dat hun kinderen vanaf de leeftijd van 8 jaar meer weten over technologie dan de volwassenen om hen heen.

Ouders zijn continu op zoek naar manieren om hun kinderen bij te kunnen benen. Wereldwijd downloaden zij apps om te begrijpen hoe deze werken en welke invloed deze apps op hun kinderen hebben, ook in Nederland. Van deze ouders heeft 18 procent in de afgelopen maanden een Facebook-profiel aangemaakt of de app gedownload. Instagram staat met 17 procent op de tweede plaats, gevolgd door YouTube (16%) en WhatsApp (15%).

Wat hierbij opvalt, is dat ouders niet altijd door hebben welke apps relevant zijn voor hun kinderen. Snapchat heeft bijvoorbeeld de top 3 van meest gedownloade apps door ouders niet gehaald. Ook opvallend is dat het merendeel van de Nederlandse ouders (60%) het niet nodig vindt om aanwezig te zijn op dezelfde platformen als de kinderen.

Kennis is macht

Naarmate hun kinderen handiger worden met technologie, zijn ouders steeds meer geneigd hun kinderen in te schakelen voor advies over aankopen van nieuwe elektronische apparaten. Van de ondervraagde ouders geeft 43 procent aan zich bij een aankoop af te vragen hoe het kind er gebruik van maakt. Bovendien vraagt 23 procent van de ouders het kind vooraf om advies.

Wordt dit de nieuwe standaard? Of gaan ouders op zoek naar manieren om hun eigen vaardigheden en kennis te verbeteren, zodat ze hun kinderen bij kunnen houden en zeker weten dat de producten die ze gebruiken écht kindvriendelijk en veilig zijn? Hoe dit zich ook verder ontwikkelt, duidelijk is wel dat Generatie Alpha zich prima redt in een continu veranderend technologielandschap en daarmee onder andere om nieuwe visies op opvoeding vraagt.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Yellow Communications.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie