Naar inhoud

Generatie Z eist investeringen in Smart Transport

Tegelijkertijd met de digitale disruptie treedt een geheel nieuwe generatie toe tot de arbeidsmarkt. Een leeftijdscategorie voor wie de smartphone en tablet nieuwe zintuigen zijn. Millennials, mensen tussen 20 en 24 jaar, hebben niet andere manieren van denken en leren, zij hebben ook een andere attitude ten opzichte van bezit. Generatie Z, een andere duiding voor deze groep, heeft bovendien behoefte aan zelfsturende auto’s, slimme digitale diensten, zoals geïntegreerde apps, en wil nooit meer met cash betalen.

Openbaar vervoer in 2025

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksinstituut TNS in opdracht van de digitale dienstverlener Xerox naar de verwachtingen rondom openbaar vervoer in 2025. De resultaten zijn verwerkt in het onderzoeksrapport 'Houd de stad in beweging – De European Urban Technology Survey'. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.200 respondenten in twaalf steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en België.

Het belang van transport

Ruim een derde van de 18-24-jarigen (32%) verwacht in 2025 rond te rijden in een zelfsturende auto. Daarnaast verwacht 41 procent in 2025 nooit meer met cash te betalen. Bovendien gelooft de helft van Generatie Z (51%) dat transportvoorzieningen in 2025 bepalend zijn voor de beslissing waar te werken en te wonen.

Future Forensen

Het onderzoek toont aan dat de leeftijdsgroep – ook wel de 'Future Forensen' genoemd – bovenstaande al in de praktijk brengt. Zo voert vier op de tien Future Forensen transporttransacties online uit via apps of contactloos. 63 procent gebruikt zijn smartphone of tablet als het gaat om het plannen van een reis of het ontvangen van reisinformatie. In detail betekent dit dat 37 procent gebruikmaakt van apps om te kijken naar de dienstregeling, 29 procent een app raadpleegt voor verkeersupdates en 30 procent een reis plant via een app.

Smart Transport

De rondreizende Future Forensen hebben hoge verwachtingen van het Europese vervoersysteem”, aldus Louis Frank, vicepresident business development BPO bij Xerox. “Publieke voorzieningen en vervoersinfrastructuren moeten daarom slimmer worden. De integratie van digitale diensten, zoals apps en online betaling, moet de nieuwe standaard worden om te voldoen aan de voorspellingen en verwachtingen van deze nieuwe generatie.”

Stedelijk niveau

Niet alleen op basis van leeftijd is de toekomst van Smart Transport in kaart gebracht, ook op stedelijk niveau is gekeken naar de huidige inzet van Smart Transport. Parijs blijkt hierbij met stip op nummer één te staan. Bijna de helft van de respondenten uit de Lichtstad (47%) gebruikt primair de smartphone en tablet om een reis te plannen. En dat terwijl het Europese gemiddelde op 33 procent ligt.

Toekomstverwachtingen

De ideeën over Smart Transport 2025 verschillen per land. Bij bijna de helft van de respondenten uit België en Nederland (49%) ligt de focus op online betalen voor transport. 35 procent van de Franse respondenten verwacht in 2025 elektrische of zelfsturende auto’s te gebruiken, terwijl de respondenten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (35%) vooral bepalen waar ze gaan wonen en werken op basis van OV-voorzieningen in de omgeving.

Mobility as a Service

Er zit ontzettend veel verschil in het Europese transportsysteem”, zegt Richard Harris, director communications & marketing, International Public Sector bij Xerox. “We kunnen dan ook een zekere mate van complexiteit verwachten. Het is de taak van de huidige vervoersaanbieders, stedenbouwkundigen en infrastructuuraanbieders om deze complexiteit te doorbreken. Het openbaar vervoer moet slimmer, eenvoudiger en betrouwbaarder worden voor iedereen in Europa. Met 'Mobility as a Service' worden op maat gemaakte oplossingen, op basis van persoonlijke voorkeuren, in het leven geroepen. Deze diensten bieden de mogelijkheid om voorspellingen en verwachtingen rondom Smart Transport om te zetten in realiteit.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie