Naar inhoud

Generatie Z en millennials shoppen veelal niet klimaatbewust

Tijdens de milieuprotesten wereldwijd lopen jongeren in veel gevallen voorop. Toch lijkt de Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg vooral een symbool voor hen te zijn en geen inspiratiebron die zorgt voor daadwerkelijk ander gedrag. Want 80 procent van de generatie Z en van de millennials houdt bij het shoppen in het online domein geen rekening met het klimaat en shopt tegen de adviezen in toch bij buitenlandse webwinkels.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar, dat is uitgevoerd door leverancier van betaaloplossingen Klarna en creatief bureau Fitzroy. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Retail Remixed – Het online koopgedrag van de next gen’. In het onderzoek onder de generaties Y en Z is onder andere gekeken naar het doen van nieuwe aankopen en de rol die duurzaamheid hierin speelt. Zo blijkt de helft van beide groepen eerder iets te kopen van een duurzaam merk of bij een duurzame webshop. De andere helft let echter niet op het duurzaamheidsaspect.

Opkomst van refurbished en gebruikte producten

70 procent van de generatie Z en 58 procent van de millennials kiest wel eerder voor een refurbished of gebruikt product, als deze dezelfde kwaliteit heeft als een nieuw product. Maar liefst 55 procent van de generatie Z en 44 procent van de millennials kiest hier ook eerder voor als dit product goedkoper is dan een nieuw product. Milieu speelt een kleinere rol: slechts 20 procent van beide generaties geeft dit als reden op om een gebruikt of refurbished product te kopen.

Verwachtingen generatie Z en millennials

“Niet alleen fysieke grenzen vervagen op dit moment”, stelt Wilko Klaassen, general manager België & Nederland bij Klarna. “Ook de online en offline wereld lopen in elkaar over voor de generatie Z en de millennials. Wanneer deze generaties online bestellen, verwachten ze dezelfde service als in een fysieke winkel. Als het online winkelen niet soepel verloopt, raken ze dan ook snel geïrriteerd. Zorg er als retailer dus voor dat je goede productinformatie toont, open en eerlijk communiceert en flexibel bent in je betaalmogelijkheden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie