Naar inhoud

Generatie Z is de meest tevreden generatie op arbeidsmarkt

Maar liefst 77 procent van de jongeren tussen de 18 en de 24 jaar is gelukkig met zijn baan. Hiermee is generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van deze jongeren is van mening dat een hoger salaris bijdraagt aan de mate van tevredenheid. Ook de optie om te kunnen werken in het buitenland is belangrijk: 70 procent van de digital natives ziet een internationale baan wel zitten.

Beweging op arbeidsmarkt

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 5.000 Europese werknemers, uitgevoerd door arbeidsmarktonderzoeksbureau World of Work in opdracht van vacaturewebsite Monsterboard. De resultaten van het onderzoek laten zien dat generatie Z volop in beweging is op de arbeidsmarkt. Hoewel driekwart van deze generatie gelukkig is met het huidige werk, geeft 57 procent wel aan op zoek te zijn naar een andere baan. Dat laatste doen jongeren het liefst via hun telefoon. Opvallend is dat de digital natives nog steeds graag solliciteren via de computer.

Generatie van de toekomst

“Generatie Z betreedt de komende jaren in groten getale de arbeidsmarkt”, zegt Sander de Bruijn, marketingdirecteur bij Monsterboard. “Het is de generatie van de toekomst. Voor werkgevers is het heel belangrijk inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van jongeren en hoe zij hen kunnen bereiken en aantrekken. Generatie Z kan namelijk een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven mee te maken hebben.”

Behoefte aan een mentor

Generatie Z wil bijvoorbeeld graag iemand op de werkvloer die kan worden benaderd voor advies of die hulp kan bieden met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. 32 procent van de jongeren geeft aan graag een mentor te willen, tegenover 25 procent van de generatie Y en 19 procent van generatie X. Ook luisteren jongeren graag naar familie of vrienden als het gaat om het zoeken naar een baan. Digital natives zegt meer dan andere generaties dat vrienden of familie invloed hebben gehad op de keuze voor de baan die ze nu hebben. Ook persoonlijke hobby’s en interesses bepalen voor een groot deel hun baankeuze.

Inzetten van chatbots

Uit het onderzoek blijkt dat generatie Z regelmatig een baanaanbod ontvangen, meer dan bijvoorbeeld de generatie X. “Als je als werkgever digital natives wil aantrekken, moet je moderne recruitmenttechnieken moeten inzetten”, stelt De Bruijn. “Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren, veel meer dan andere generaties, geneigd zijn om te chatten met werkgevers tijdens het wervingsproces. Ze vinden chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan bellen of mailen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen en het verschaffen van statusinformatie tijdens het sollicitatieproces kun je daar als werkgever echt in faciliteren en je succes onder deze leeftijdsgroep aanzienlijk vergroten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie