Naar inhoud

Geslaagde proef met mobiel bestellen en betalen op Lowlands

Tijdens de evaluatie van ‘A Campingflight to Lowlands Paradise’ komt dit jaar niet alleen de programmering ter tafel. Natuurlijk wordt ook het weer besproken. Maar het mag gezegd, het festivalterrein lag er ondanks de hevige regenbuien uitstekend bij. Bovenal wil de organisatie echter de proef op beperkte schaal met mobiel bestellen en betalen aan de orde stellen. Met deze pilot lijkt namelijk een einde te komen aan het tijdperk van de vermaledijde festivalmuntjes.

In het huis van iedere trouwe bezoeker van concerten en festivals staat wel een schaal met een zuiver decoratieve functie. In die kom liggen de tastbare herinneringen aan de muzikale belevenissen in de vorm van muntjes met slechts een emotionele waarde. Ooit kon je daarmee je consumpties betalen, achteraf blijkt echter dat je al die tijd in concertzalen en op festivalterreinen meer hebt uitgegeven dan geconsumeerd.

Mobiel bestellen en betalen

De organisatie van 'Lowlands' heeft daarom besloten dit jaar een proef met mobiel bestellen en betalen te doen, met als doel de beleving van de festivalgangers verder te beteren. Deze pilot is uitgevoerd in nauwe samenwerking met concertorganisator Mojo Concerts en full-service communicatieprovider CM.com. De functionaliteit heet Mobile Order en is opgenomen in de mobiele applicatie van het festival zelf.

Mobiel maar zonder internet

Met deze functionaliteit hebben de bezoekers dit jaar in Biddinghuizen op een beperkt aantal plaatsen hun bestellingen kunnen plaatsen en betalen. Na iedere bestelling is een sms’je naar de gebruiker gestuurd en alle bestellingen zijn na afloop van het festival in één keer verrekend. Het unieke aan deze oplossing voor mobiel bestellen en betallen is dat een permanente verbinding met het internet niet nodig is en dat groepen in wisselende samenstellingen de functie kunnen gebruiken.

Ontoelaatbare situaties voorkomen

Het ligt wellicht voor de hand om de muntverkoop op een festival te vervangen door contactloos betalen, maar dan is een internetverbinding wel een absolute noodzaak. Als die verbinding namelijk ontbreekt, zorgt dat vast en zeker voor problemen. De organisatie loopt dan omzet mis en de bezoekers kunnen op zo’n moment niets eten of drinken. En dat is een ontoelaatbare situatie, voor beide partijen.

Mobiel bestellen en betalen in de ‘Beer & Cider Market’ op ‘Lowlands’

Kostbare logistieke operatie

Al enige tijd is Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg op zoek naar een alternatief voor de munt als betaalmiddel op het festival in Biddinghuizen: “Want de muntverkoop is een kostbare logistieke operatie. Denk aan de productie van de munten, de plaatsing, de bevoorrading en bemanning van de kassa’s en de noodzakelijke bewaking. Diverse mogelijkheden hebben we de afgelopen jaren bekeken, maar de beschikbare oplossingen voldeden niet aan onze eisen.”

Onkreukbare technologie noodzaak

“Je stapt immers niet zo maar af van een systeem dat altijd werkt – hoe kostbaar ook”, verduidelijkt Eric van Eerdenburg. “Een werkende oplossing willen wij niet vervangen door een systeem met mogelijke haperingen. “Zo weigert RFID-technologie te vaak en dat willen wij absoluut niet. Leuk ook dat Apple Pay geweldig functioneert, maar Apple is steeds meer een merk voor de happy few. En voor betalingen met Android heb je een internetverbinding nodig.”

Omzetverlies en ergernis voorkomen

“Onze zoektocht leek op een dood spoor te belanden, totdat we kennis hebben gemaakt met CM.com”, aldus Eric van Eerdenburg. “Dit bedrijf levert ook de betaaltechnologie aan AH to go. En dat zegt wat, want bij Albert Heijn gaan ze ook niet over een nacht ijs. De geboden oplossing is niet permanent afhankelijk van een internetverbinding. Een onkreukbare technologie is namelijk de cruciale voorwaarde. Alleen dan voorkomen we de kans op omzetverlies of ergernis bij de bezoekers.”

Cashless en cardless betalen

“Een betrouwbare internetverbinding blijft voorlopig een probleem in the middle of nowhere”, licht Gilbert Gooijers toe. Hij is chief operating officer van CM.com. “Daarom hebben wij gekozen voor een techniek die zowel cashless als cardless is en vooral voor een oplossing die eenvoudig in gebruik is. Mijn uitgangspunt is even simpel als doeltreffend: ook mijn moeder dient het makkelijk te kunnen gebruiken.” Eric van Eerdenburg vat het treffend samen: “De technologie moet lekker stupid zijn.”

Betalen onderdeel proces

“Betalen zien wij als onderdeel van het proces”, zegt Jeroen van Glabbeek, chief executive officer van CM.com. “Daarom spreken we over Mobile Order en niet over Mobile Pay. Centraal staat het zonder enige moeite kopen van een consumptie. In dat traject is de sleutelpositie voor de smartphone. Want dit apparaat is ondertussen de afstandsbediening van ons leven geworden, ook onmisbaar op een festival om bijvoorbeeld contact te leggen met je vrienden of het programma te checken.”

Alleen barcodes scannen

“Met de technologie kun je heel eenvoudig een bestelling aanmaken”, vertelt Gilbert Gooijers. “Dit leidt tot een QR-code die het barpersoneel scant en uiteraard wordt omgezet in de bestelde consumpties. Een kind kan de was doen. Dat blijkt ook in de praktijk. Want hoewel barmedewerkers in de regel afhoudend zijn tegenover technologie, geven ze nu aan deze direct te begrijpen. Een barcode scannen kan immers iedereen, zoals zichtbaar is in een willekeurige AH to go.”

Herhaald gebruik als maatstaf

“Op enig moment heeft zelfs onze technologie natuurlijk een verbinding met het internet nodig om de bestellingen om te zetten in verwerkte orders”, verduidelijkt Gilbert Gooijers. “Maar dan kan gerust een dag later. Ook de gebruikers zijn tevreden. Want niet alleen hebben duizenden Lowlands-bezoekers de functionaliteit op hun smartphone geïnstalleerd, we zien ook dat zij deze blijven gebruiken. En dat herhaald gebruik is voor ons de doorslaggevende maatstaf.”

Van links naar rechts: Jeroen van Glabbeek, Gilbert Gooijers en Eric van Eerdenburg

Consument belangrijkste schakel

“De belangrijkste schakel in deze pilot is de consument”, stelt Eric van Eerdenburg. “En die kijkt alleen maar naar gemak. De meest kritische consument ben ik overigens zelf. Zo wil ik per se dat groepen in wisselende samenstellingen de oplossing eenvoudig kunnen gebruiken. Even lappen voor een rondje kan dan ook simpel met deze technologie. Sterker nog, je hebt met Mobile Order geen last meer van vervelende klaplopers.”

Technologie uitvoerig getest

“We hebben deze technologie al eerder getest”, geeft Gilbert Gooijers aan. “Allereerst in eigen geledingen en later in de opbouwfase van ‘Down The Rabbit Hole’. Deze testen hebben geen technologische tekortkomingen aan het licht gebracht. Wel hebben barmedewerkers geklaagd over het gebrek aan sociale interactie. Daarom is voor hen nu de naam van de klant zichtbaar in de bestelling, zodat die medewerkers hem of haar persoonlijk aan kunnen spreken.”

Gebruikers bepalen succes

“De respons van de festivalgangers en onze medewerkers is doorslaggevend voor het al dan niet voortzetten van deze proef”, duidt Eric van Eerdenburg. “Daarom hebben we deze pilot ook zonder grootschalige campagne gelanceerd. Want de gebruikers – de medewerkers én de bezoekers – moeten de technologie omarmen en niet door ons verplicht worden deze te gebruiken. Als iedereen tevreden is, wil ik doorzetten. De munthandelingen worden dan vervangen door mobiel bestellen en betalen. Niet alleen op ‘Lowlands’, ook op ‘Down The Rabbit Hole’ en alle andere evenementen van Mojo, zoals in het Goffertpark. En dat is dan binnen één à twee jaar.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie