Naar inhoud

Gestage toename online aankopen via mobiele devices

Net als vorig jaar is iDEAL de meest gebruikte betaalwijze bij online aankopen in Nederland. Dit aandeel groeit nog steeds door. Deze aanwas komt voornamelijk doordat men aankopen op tablets en smartphones steeds vaker met deze methode afrekent. Verder doen consumenten in het eerste halfjaar van 2015 gemiddeld duurdere aankopen via mobiele apparaten dan in de eerste helft van 2014. Opvallende stijgers zijn AfterPay en PayPal.

Betaalmethoden e-commerce

Dit blijkt uit cijfers van de “eCommerce Payment Monitor”, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. De monitor is opgesteld in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 2.200 (web)winkels in Nederland. In het eerste halfjaar van 2015 zijn bijna 67 miljoen online aankopen gedaan.

Marktleider blijft iDEAL

Van al deze aankopen is meer dan de helft (56%) betaald met iDEAL. In dezelfde periode vorig jaar lag dit aandeel op 54 procent. Deze groei komt voornamelijk doordat men aankopen op mobiele apparaten steeds vaker met deze betaalmethode afrekent. Waar in de eerste helft van 2014 25 procent van alle aankopen via de smartphone zo werd afgerekend, ligt dit aandeel in de eerste helft van 2015 op 35 procent.

Creditcard het eerste alternatief

Ook bij aankopen die gedaan worden met de tablet weet de marktleider zijn aandeel te versterken. In het eerste halfjaar van 2015 is meer dan de helft van de aankopen met dit middel betaald. Ter vergelijking, in 2014 was dit 46 procent. Na iDEAL is de creditcard het meest gebruikte betaalmiddel. Dit aandeel stabiliseert op 12 procent. AfterPay en PayPal zijn relatief gezien snelle stijgers en het gebruik van acceptgiro neemt juist sterk af.

Stijging betalen met AfterPay

In de eerste helft van 2015 zijn er bijna 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay betaald. Dit aantal lag in het eerste halfjaar van 2014 nog op ruim 727.000, waarmee het aandeel  zich verdubbelt van 1 naar 2 procent. De stijging is vooral zichtbaar binnen de fashion-segmenten. Van alle online kledingaankopen wordt 4 procent zo betaald in het eerste halfjaar van 2015, waar dit een jaar eerder 2 procent was. Hetzelfde beeld is zichtbaar bij het online kopen van schoenen. 5 procent van alle schoenen en lifestyle-artikelen aankopen wordt op deze manier afgerekend. Dit was 2 procent.

PayPal is een sterke groeier

Een andere sterke groeier is PayPal. De betaalwijze is in de eerste helft van 2015 verantwoordelijk voor 5 procent van alle online aankopen. Dit was vorig jaar 4 procent. Deze methode heeft een relatief sterke positie binnen de media- en entertainmentcategorie, de grootste sector in het absolute aantal online aankopen binnen de e-commerce-sector. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en betaalde apps. 8 procent van de online aankopen binnen deze categorie wordt inmiddels betaald met dit middel, tegen 6 procent vorig jaar.

Afrekenen met smartphone groeit gestaag

Nederlandse consumenten gebruiken voor hun online aankopen nog voornamelijk de laptop en desktop (77%). De verschuiving naar het afrekenen met de smartphone gaat echter langzaam maar gestaag omhoog. Smartphones zijn goed voor 6 procent van alle online aankopen, dit was 5 procent in 2014. Hoewel dit aandeel nog relatief klein lijkt, groeit het absolute aantal online aankopen dat via de smartphone wordt gedaan harder dan de totale markt. De tablet heeft een aandeel van 14 procent, gelijk aan 2014.

Waardestijging van mobiele aankopen

Opvallend is dat de gemiddelde waarde van het digitale winkelmandje bij aankopen via mobiele apparaten sterk toeneemt. Het gemiddelde bedrag bij een aankoop met de tablet is nu € 98,- (+21%) en bij een aankoop via de smartphone is het winkelmandje nu gemiddeld goed voor € 55,- (+27%). “Met online kopen via smartphones en tablets is de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd”, aldus Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org. “Dat blijkt uit de stijging in het gemiddeld besteed bedrag via deze apparaten. En het feit dat bijna 3,8 miljoen aankopen via de smartphone zijn gedaan. De groei kan versneld worden als betaalinstellingen investeren in nog eenvoudiger betaaloplossingen zoals one click buy.”

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie