Naar inhoud

Geurbeleving wordt ingezet zonder dat klanten het beseffen

Iedereen die wel eens zijn huis te koop heeft gezet, kent het principe van onbewuste beïnvloeding met geuren. Want wil je de potentiële koper zich thuis laten voelen in jouw huis, moet je niet alleen stofzuigen en de ramen lappen, maar vooral verse bloemen op tafel zetten en een appeltaart bakken. Een geur roept namelijk automatisch een emotionele reactie op. Die emotie is een optelsom van ervaringen en associaties, die doorwerken in het intuïtieve gedrag van consumenten.

Een bijzondere eigenschap van geur is dat het vooralsnog niet gedigitaliseerd kan worden. Het kan derhalve voorlopig aan in een fysieke omgeving worden ingezet. Geurmarketing wordt veelal toegepast zonder dat klanten zich dat realiseren. Wereldwijd zijn talloze voorbeelden te geven van organisaties die deze techniek inzetten. Vijf voorbeelden ter illustratie.

De Apple iMac-geur

Apple producten ruiken heerlijk nieuw wanneer ze net uit de doos komen. Het is vergelijkbaar met de geur van een spiksplinternieuwe auto bij de dealer. Die geur lijkt een combinatie van de hoogwaardige materialen van het product, de inkt en het karton van de doos. Samen maakt dit een unieke ervaring om een nieuwe MacBook of een iPhone uit te pakken. Maar gek genoeg heeft de iPhone dezelfde geur als een MacBook of iPad, terwijl de iPhone van glas is gemaakt en de MacBook en iPad ook aluminium bevatten. Het lijkt dus alsof daar een kunstmatig luchtje aan is toegevoegd. Apple geeft dit natuurlijk nooit toe, maar er gaan geruchten dat een voormalige medewerker hierover uit de school is geklapt tegenover een journalist. Het heeft er dus alle schijn van dat Apple kunstmatig geur aan de verpakking toevoegt, zodat alle klanten iedere keer het bekende Apple-gevoel krijgen.

De geur van Holiday Inn

Holiday Inn zet in een groot deel van haar vestigingen geurbeleving in om bezoekers welkom te heten. De hotelketen gebruikt een rozengeur die je ook bij trouwerijen regelmatig ruikt. Daarnaast verspreidt de keten ook de geur van leer in ruimtes voor business-meetings. Van de geur van leer is bekend dat het een gevoel van warmte en luxe geeft. Samen met de juiste muziek zorgt het hotel zo dat gasten zich prettiger voelen en graag plaatsnemen in de lobby of in de bar, dan wel een productieve vergadering houden.

M&M’s ruiken eigenlijk naar niets

M&M’s World, een snoepwinkel die je bijvoorbeeld in Londen vindt, ruikt naar heerlijke chocolade. Dat lijkt logisch met al die chocolade in de winkel. Toch is het vreemd. Alle M&M’s zijn namelijk goed voorverpakt in luchtdichte verpakkingen. Het is het luchtsysteem in de winkel dat ervoor zorgt dat er altijd een sterke chocoladegeur hangt. En zo komen klanten in de juiste stemming. Dit zorgt dat ze zakken M&M’s mee naar huis nemen. Zodra zij de gekochte zakken thuis of al onderweg naar huis openen, komt de geur weer terug. Zo staan zij toch weer even in de M&M’s World.

Versgebakken brood in de supermarkt

De geur van versgebakken brood, wie wordt er niet hongerig van? Het doet je denken aan een geur van vroeger. Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt, er hangt een geur van versgebakken brood. En dat is natuurlijk niet zomaar. Het hongergevoel zorgt dat wij meer gaan kopen. De meeste broden worden in grote bakkerijen gebakken en niet in de supermarkt. Vervolgens komen deze in de supermarkt en worden zij nog even afgebakken. Zo verspreidt de geur zich door de supermarkt. En deze geur is bij de ingang het sterkst. Dus haal je toch nog even wat lekkers bij de bakkersafdeling, ook al staat het niet op het boodschappenlijstje.

Frisse lucht van Singapore Airlines

Ook vliegtuigmaatschappen zetten geurmarketing in. Logisch, want de lucht in een vliegtuig is vaak niet best. Singapore Airlines is een mooi voorbeeld. De maatschappij heeft al sinds 1990 een eigen geur: Stefan Florida Waters. Het is een unieke geur, die speciaal voor de maatschappij is samengesteld. Er zitten vaak honderden mensen in een vliegtuig. Dit zorgt voor een muffe geur. De stewardessen helpen een handje. Zij gebruiken Stefan Florida Waters als parfum. De warme handdoekjes die passagiers krijgen, zijn ook gedoopt in hetzelfde parfum. Zo blijft er altijd een frisse geur hangen. Misschien merk je het niet meteen op, maar de volgende keer dat je weer in een vliegtuig Singapore Airlines stapt, word je onbewust herinnerd aan de ervaringen van de vorige vlucht.

De auteur is contentmarketeer bij geurmarketingbureau ScentAir.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie